Diskusia 3/3: Týždeň čo týždeň, deň čo deň

Podporte scifi.sk

Diskusia

Adhara
Tie palmy z genetického hľadiska vôbec neboli palmy, aké poznáme dnes, mimochodom podobne ako ostatné rastlinstvo a živočíšstvo. Tu však ide o starý problém: ak autor vymyslí svet veľmi odlišný od toho, čo poznáme a všetkým novým výmyslom dá úplne nové mená, text bude plný nezrozumiteľných pojmov a čitateľ sa začne strácať. Tých pár pojmov, čo som zaviedla, ako napr. jednodňovky, mi pripadalo dosť, preto som tie stromy, čo sa vizuálne podobali na súčasné palmy, nazvala palmami a nie nejakým blablabla. Problematiku migrujúcich rýb už objasnil mayo. Áno, ide o migráciu za planktónom, pri hladine sa planktónožravé druhy najedia a v hĺbke, síce pri stabilnej teplote, ale bez potravy čakajú, kedy budú môcť znova vyplávať.
08.05.2013
Adhara
(pokr.) Čo sa týka noci, no áno, prežili by ju aj vonku, ale čo by tam robili? Rastliny nerastú, zvieratá spia zimným, resp. nočným spánkom... a ľuďom je lepšie v úkryte v teple. Tie zmeny teploty a iné prejavy sú trochu prehnané (aj ja som uvažovala nad polárnou nocou) či nedotiahnuté, z dialógov sama nemám nejaký dobrý pocit :-), ani zo spracovania celkove (a nemala som ho ani tesne potom, ako som to napísala). Takže to beriem, napriek tomu si však myslím, že veľa vecí sa po zamyslení dá vysvetliť. Samozrejme, že kolobeh má zmysel pre dej. Inak, mayo, s tou vnútornou logikou súhlasím, tá je hlavná. A keď prečítaš Nula kelvinov, veľmi by ma potešilo, keby si napísal svoj názor.
08.05.2013
jurinko
Nechcem byt zly, ale ten svet realne neexistuje, takze ak si v nom vymyslis stromy, ktore sice vyzeraju ako palmy, hoci palmami nie su, a nazves ich palmy, tak z toho potom vyplyvaju taketo zamyslenia ;-) Kludne si si tam mohla dosadit bud nejake odolne druhy, alebo si mohla vysvetlit, ako tie stromy a ryby (a vtaky, tie by ma zaujimali asi najviac) funguju (draculin to celkom pekne nacrtol). A nemusis davat vsetkemu novy nazov, staci, ak sa tym teda nechces zaoberat, aby bol ten nazov vseobecnejsi, nez by sa ti ziadal pouzit. Namiesto palmy das stromy, ja si predstavim zakrsle ihlicnany, ty si predstavis fialove palmy, nevadi, o tom je predstavivost. Ja viem, ze ti kecam do tvojho vymysleneho sveta, ale prave tym, ze skutocne neexistuje, ho nemusis opisovat uplne dopodrobna. Staci iba veci, ktore su podstatne pre dej alebo atmosferu. Ci bol strom palma alebo ihlicnan, ci ta palma je ...
08.05.2013
jurinko
[pokr.] alebo nie je palma, ak to nie je podstatne pre jednu z vyssie uvedenych dvoch veci, nie je potrebne vediet. Rovnako ryby. Preco by sa mali zivit planktonom? Hlbokomorske druhy sa planktonom nezivia, lebo v hlbkach plankton nie je. Druhy, ktore plavaju pri hladine, sa zas daju lovit cez diery v lade aj v tme a zime (opat vid Inuiti), nebudes nastrazovat siete, ked ti zmrznu a pri rozmrzani kryh sa takmer urcite potrhaju. Plus ako to, ze tym rybam ta radiacia nevadi? Ano, voda chrani, ale nie meter pod hladinou. Ci to boli hlbokomorske siete? Vynara sa tam vela otazok. Keby si sa viac inspirovala zivotom v polarnych oblastiach, mozno by to nebolo take cool, ale mozno by to vela z tychto otazok zodpovedalo uz samo, nemuseli by sme to riesit v diskusii. Lebo to je vacsinou chyba a okrem par internetovych stranok autor nema kontakt s citatelom. Komunikacia autor-citatel by mala byt...
08.05.2013
jurinko
[pokr.] jednosmerna, pricom autor ma iba jeden pokus - svoj text. Je to velmi osemetne, pretoze kazdy si pri citani vybavi nieco ine, preto ak chces dosiahnut konkretnu predstavu ci nebodaj emocionalnu odozvu, musis byt bud ukecany vysvetlovac, alebo majster. Je to frustrujuce (pre mna obzvlast ;-) ), ale autor musi v prvom rade vediet veci vysvetlit v diele, nie mimo neho. A kedze autor svoje publikum dopredu nepozna, to dielo by malo fungovat aj ked je publikum zadrapciva banda, ktora vo vsetkom hlada chyby :-D
08.05.2013
Puf
Mne tam v tomto smere takmer nic nechybalo (stale hutam nad stromami pod vodou...). Svet nieje popisovany do hlbky, take vysvetlovacky sa hodia skor pre roman, ale to co bolo naznacene, kludne moze byt. Tiez som sa nepozastavovala nad nejakymi palmami, predsa len sa tak nazyva cela skupina rastlin a je jasne ze taku drasticku zmenu podmienok dnesne palmy nerozchodia, ze su to nejake ine palmy ktore evolucia posunula niekam inam a podobne i s ostatnymi. Migracia zivocichov na dennej baze je v premenlivom prostredi celkom bezny jav. Obzvlast sami pacil nazov "jednodnovky".
08.05.2013
Adhara
OK, palma asi nebol dobrý pojem – si už druhý, čo sa nad tým pozastavil. Ale zrejme ani “strom”, lebo presne takéto všeobecné termíny mi vyčítala redaktorka, keď som vydávala knihu. Že budí dojem malej slovnej zásoby, keď tam mám všade len “zariadenie” a “prístroj” – a ja som len nechcela vymýšľať nejaké blabla nové názvy ani opisovať dopodrobna neznáme technológie... čo sa týka rýb a žiarenia, ony boli predsa pri hladine iba ráno a večer, keď žiarenie pohlcuje hrubá vrstva atmosféry, veď práve preto vtedy mohli byť vonku aj ľudia. A aj v súčasnosti žijú druhy, ktoré sa pohybujú vo vodnom stĺpci s výškou 1 km, ak zohľadníme trochu adaptácie, nevidím problém v tom, prečo by hladinová ryba nemohla byť zároveň hlbokomorská. To potrhanie sietí som si však neuvedomila, priznávam...
08.05.2013
Adhara
(pokr.) Pre tú zádrapčivosť sa ale nehnevám, veď sama som taký čitateľ, čo chce mať všetko prudko logické a presvedčivé a súhlasím s tým, že by to malo byť napísané tak, aby autor nemusel nič dovysvetľovávať, keďže mimo internetu na to príležitosť nie je (na druhej strane, aj keď je dielo dobré, nedá sa očakávať, že úplne každý čitateľ pochopí alebo "zožerie" úplne všetko, ale ak sa ich námietky často opakujú, treba prerobiť). Aj na to som sem poviedku dala, aby mi niekto konečne povedal, čo je na nej zlé, keďže ani pred rokmi neoslňovala. No a opakujem, písala som ju mladá, a bol to môj prvý “serióznejší” pokus o poviedku – dovtedy som mala za sebou len nejaké slohovky, nedokončené pokusy a román. :-)
08.05.2013
Loomy
najprv som si myslel ze je to v inom vesmire ako nasom, potom mi napadlo ze je to nejaky miniaturny narod, ktory zije v skatuli ako napriklad boli v men in black nakonci :) kedze mesiac ktory sa nehybe a meni fazy musi byt nejaky umely artefakt ktori tam Velki zanechali + divne casove udaje a maly ostrovcek na ktorom ziju. „Viete vôbec, ako dlho sme tú loď stavali?! Vyše roka! Celých štrnásť dní!“ :D
01.09.2015
Adhara
Nechápem, prečo by Mesiac musel byť umelý artefakt. Pri stacionárnej rotácii, akú má aj napríklad Pluto s Cháronom, sa predsa fázy obežnice menia. Voči planéte stojí mesiac, nie Slnko, a fázy teda vytvára slnečný pohyb. Stačí si predstaviť vrchol veže – tiež je na jednom mieste oblohy, ale slnko naň svieti inak ráno a inak večer, čiže mení „fázy“. A stacionárny Mesiac by mohol byť čisto teoreticky umiestnený na vrchole vysokánskej veže. Ono astronomické chyby v tej poviedke sú, ale toto konkrétne je správne, o tom som presvedčená aj po 10 rokoch. Btw, ostrov, ktorý naprieč trvá prejsť +- týždeň, by som nenazývala malým. :-)
02.09.2015

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.