Zimná hviezda
Nad zemou pokrytou množstvom kráterov, civiacich smerom k pochmúrnej oblohe ako prázdne jamky lebiek, sa vznáša dusivý opar smrti a dym zo zhorenísk sa tiahne ďaleko za blčiaci horizont. Na okraji neďalekého krátera sa črtá dymiaca silueta polozničeného arachnotanku...
Nad zemou pokrytou množstvom kráterov, civiacich smerom k pochmúrnej oblohe
ako prázdne jamky lebiek, sa vznáša dusivý opar smrti a dym zo zhorenísk sa
tiahne ďaleko za blčiaci horizont. Na okraji neďalekého krátera sa črtá
dymiaca silueta polozničeného arachnotanku zosunutého na posledných dvoch
nohách, zatiaľ čo sa črepiny štyroch ostatných nôh tiahnu po
niekoľkometrovej trase naznačujúcej posledné kroky tohoto kolosu.
Bližší pohľad na dymiaci stroj odhaľuje obrysy postavy, opierajúcej sa o
pokrivenú konštrukciu, ktorá kedysi spoľahlivo chránila navigátora.
Tmavočervené škvrny na začmudenom vnútri konštrukcie nasvedčujú o nie práve
šťastnom konci posádky.
Dusivý dym sa mi snaží vplaziť do pľúc, a tak s námahou otváram oči... zrak
mi padá na dôverne známu scenériu: väčšinu obzoru zaberá magnificentný
pohľad na chladne-modro žiariaci preónový magnetar, masívnu hviezdu tohoto
systému sálajúcu absolútny mráz, od ktorej sa krížom cez fascinujúcu fialovú
oblohu ťahajú prepletajúce sa magnetické vlákna neutrónovej plazmy. Západnú
časť oblohy vypĺňa veľkolepý binárny systém skladajúci sa z kataklizmaticky
premennej neutrónovej a bozónovej dvojhviezdy. Akrečné disky pulzujú v
zelených a modrých zábleskoch ako si obidve hviezdy navzájom pohlcujú
koronálnu a fotosférickú hmotu.
Prejdem si po tvári rukou poznačenou nehostinným prostredím a vrstvami
jaziev vyplývajúcich z množstva tuhých bojov odohrávajúcich sa na tejto
planéte. Zamýšľam sa nad niekoľko mesiacov meškajúcimi podpornými konvojmi,
nebyť tohoto do neba volajúceho zločinu, už by som sa vyvaľoval na
regeneračnej stanici kochajúc sa pohľadom na chutných regenách, starajúcich
sa o moju chronostáznu regeneráciu.
Cítim dotyk svojich rúk, každú nerovnosť hranatých jaziev, ktoré sú
pozostatkami po kryogénnych popáleninách. Ako zovieram ruky do pästí,
pociťujem zníženú funkčnosť aj napriek subdermálnej augmentácii
sil-keramickým tkanivom, svalovými zosilňovačmi a podpornými exoskeletonmi
potiahnutými vrstvou kompozitného meta-grafénu. Kurva aj s tým, zase budem
musieť prejebať kopu kreditov na úplnú regeneráciu celého tela (vzhľadom na
rozsah poškodenia blížiaceho sa k hranici použiteľnosti), keď sa mi konečne
podarí dostať nazad na základňu.
Pohľadom zablúdim do doliny, sledujúc tmavočervenú hmlu plaziacu sa pomedzi
krátery. Temný opar, dnes asi ešte viac ťaživý ako zvyčajne, sa začína
pomaly dvíhať. Dúfam že nezačne zase pršať, počas ťažkých bojov tu zachrčalo
kvantum jednotiek následkom čoho je opar vznášajúci sa nad bojiskom úplne
nasiaknutý vyparujúcou sa krvou.
Dunenie plazmových batérií postupne preniká do môjho podvedomia a neúprosne
oznamuje nevyhnutnú realitu. Oblohu pretínajú dlhé pásy žeravej plazmy,
vystreľovanej z orbitálnych urýchľovačov, zanechávajúce hlboké ryhy na
mnohonásobne zničenom povrchu planéty.
Spoza neďalekého krátera sa znovu rozozvučala streľba, ťažkopádne sa dvíham
zo zeme, elektromotory v power-armore ticho vrčia, dávajúc mi najavo
poslušnosť pri manipulácii s ťažkým výstrojom.
Kráčam smerom k najbližšej vyvýšenine, pohľadom blúdim po zemi posiatej
zhlukmi organického a neorganického materiálu, nohy sa mi zabárajú do mlák
hustnúcej krvi zmiešanej s blatom a snehom. Z neďalekej kôpky kostí a
biomasy, ktorá bola ešte pred niekoľkými hodinami človekom, vytŕča obhorený
taktický opasok, na ktorom ešte zostalo niekoľko balíkov s útočnými mekrami,
čo ma celkom potešilo, keďže moje zásoby už dávno pošli. Tieto kapsulky sú
naozaj šikovná vecička veľkosti malého kameňa, oválny mezokarbidový povrch
skrýva vnútri smerovú nálož vysoko ionizovanej a komprimovanej plazmy
obsahujúcej kaónové fragmenty, ktoré sú po uvoľnení zohriate na niekoľko
miliónov stupňov a žeravé kvapky prepália väčšinu materiálov stojacich v
smere explózie.
Zišla by sa mi aj iná helma, keďže moja môže ísť po poslednom boji pomaly do
šrotu (ale zase vždy lepšie zošrotovať helmu ako moju hlavu, heh). Musím sa
ešte poobzerať po okolí a nájsť takú čo má funkčnú DCH jednotkou keďže tento
opar nasiaknutý krvou sa zle dýcha. Vizuálny HUD žiarič by tiež sekol, aspoň
na lokalizáciu a koordináciu s priateľskými jednotkami, keď už nefunguje na
detekciu nepriateľa (neviem čo tam tí hajzli vo výskume robia, tieto sračky
vôbec nevedia rozlišovať nepriateľské jednotky a sú dobré akurát tak na dve
veci...)
Ako kráčam ďalej, nečakane sa pošmyknem na červenom ľade... kurva aj s
vynechávajúcimi stabilizátormi, ešte si tu nabijem hubu. Pri ďalšom kroku
počujem chrupnutie a vidím ako na mňa spod červeného snehu nemo čumí
preborená polo-kryštalizovaná lebka. Vďaka týmto novým adiabatickým armorom
už kryštalizácia nespôsobuje také problémy, takže môžem s kľudom rozšliapnuť
lebky týchto potvor a neskončiť so zmrzlinou namiesto nohy.
Potvory z tejto rasy, ktorú nejaký mudrc nazval nitridi, sú na rozdiel od
ľudí úplne inej štruktúry, nemajú žiadne vnútorné orgány, ich vedomie sa
nachádza v tele zloženom z tekutého dusíka, pretkávaného silnými
magnetickými poľami, vonkajšiu vrstvu si zrejme môžu meniť podľa potreby,
ale najčastejšie je to kompozit metanitrogénov a superatomických
boron-nitridov rôznej tvrdosti, od elastických až po kryštalické kompozity s
vysokou tvarovateľnosťou. Vďaka tomu môžu odolávať teplotám až do plus 2000
stupňov a to aj napriek telesnému jadru bežiacemu na mínus 200 stupňoch. Ako
hlavný spôsob orientácie v prostredí využívajú schopnosť vidieť magnetické
polia.
Neďaleko počuť zvuky urputného boja ktorý zvádza skupina tretej základne
proti útočným jednotkám nitridov. Ako sa približujem k miestu potýčky,
začínam rozoznávať skuvíňavé kvílenie striel dvojitých rotorgunov,
zvestujúcich prítomnosť najmenej jedného eschara klasifikácie S-nitrid na
strane nepriateľa, a to nie je dobré znamenie. Títo skurvenci sa nepohnú ani
na krok, pokiaľ nie sú aspoň po kolená v podporných jednotkách sikrov
(klasifikácia B-nitrid).
Cestou vidím zvyšky termobarických rezonátorov rozmiestnených na defenzívnom
perimetri, ktorý bol prelomený až po brutálnom boji, čomu nasvedčujú horiace
hromady stoviek sikrov. Spoza dymovej clony sa pomaly začína črtať
impozantná postava eschara, vysoko sa týčiaceho nad hmýriacou sa masou
sikrov a našich jednotiek. Dávky dvojitých rotorgunov zanechávajú v mase
dlhé krvavé ryhy, nešťastlivci čo sa im dostanú do cesty sa menia na kašu,
keďže cez tieto naše armory, ktoré toľko vychvaľovali vyjebanci z
korporácie, to prechádza ako cez grafier.
Zhrabnem za hrsť mekrov a najbližšie jednotky sikrov sa menia na tekutú masu
humusu a iskriaceho ľadu. Na eschara to stačiť nebude, ale aspoň je okolo
neho voľný priestor a ak sa mi podarí dostať na dosah tak mám šancu ho
zložiť, keďže v boji na blízko nemá rotorguny ako použiť.
Presúvam všetku energiu z generátorov do elektromotorov, a jedným mohutným
skokom sa ocitám na escharovi. Podarilo sa mi chytiť jednu končatinu,
napínam svaly a z celej sily sa ju snažím odtrhnúť, počujem kvílenie
preťažených elektromotorov, chladenie frčí na plno a z najviac namáhaných
miest armoru sa začína pariť od prehriatia. Nepovoľujem napriek množstvu
výstražných signálov, ktoré sa mi vysypali na HUD obrazovku v helme.
Zrazu HUD vypľuvne kritické upozornenie najvyššej priority o bezprostrednom
nebezpečenstve, tak sa púšťam eschara a skáčem preč z označenej deštrukčnej
zóny. V kútiku oka zhliadnem implozívny záblesk a hneď viem že je popiči,
niekto z našich hodil na eschara magnetarovú kapsulu. V zlomku sekundy sa
záblesk mení na tmavú guľu o veľkosti aspoň desiatich metrov, v centre
nastáva gravitačný kolaps po ktorom nasleduje časticová implózia meniaca
všetku hmotu v sférickom rozsahu na hladkú masu. Po ukončení gravitačného
kolapsu sa celá masa mení na padajúcu organickú kašu, roztekajúcu sa po
zemi. Vzniknuté podchladenie spôsobuje kondenzáciu okolitého oparu a
začínajú padať krvavé vločky.
Mal by som zistiť kde zohnali šupáci z trojky magnetarovú kapsulu, takéto
fajnotky sa vždy zídu. Po zneškodnení eschara už naše jednotky nemajú
problém očistiť okolie a zvyšné hordy sikrov sa strácajú v prúdoch žeravej
plazmy, zanechávajúcich dymiace pásy ťahajúce sa až po horizont... na ktorom
sa začína črtať hexagonálna konštrukcia obklopená prebleskujúcimi
energetickými poľami. No výborne, už len to nám tu chýbalo, nitridi začali
so stavbou ďalšej transportačnej brány. Ak sa čo najskôr nedostavia
sľubované bojové konvoje, tak môžeme isť rovno do piči.
Ako postávam a oddychujem v tieni prevaleného arachnotanku, letmo sledujúc
obzor, zrazu cítim na pleci dotyk, obraciam sa a hľadím na ruku z
priesvitného boron-nitrid armoru pod ktorým sa víri a mení perleťovo
striebristá tekutina.
-"Máš to?" ozval sa prekvapujúco melodický kryštálový hlas.
S náznakom úsmevu zľahka prikývnem:
-"Samozrejme, tak to som zvedavý..."
Zahľadel som sa do fialovo-striebristých očí tejto bytosti, načo sa znova
rozozvučal kryštalický hlas:
-"Poďme teda, blíži sa ľadové obdobie neutrínových búrok"
Grave, 4.7.50
Banská Bystrica
Grave
Diskusia
jurinko
Nuz, co ti mam na to povedat? Ved nebolo to uplne zle, urcite sa niektori total-brutal-hard-scifi kolegovia potesene skrabkaju po pupku... Ale ja neviem. Vety typu "magnificentný pohľad na chladne-modro žiariaci preónový magnetar, masívnu hviezdu tohoto systému sálajúcu absolútny mráz, od ktorej sa krížom cez fascinujúcu fialovú oblohu ťahajú prepletajúce sa magnetické vlákna neutrónovej plazmy" nasledovane "do pici, rozjebat" a pod. mi tam nejako nesedeli. Nemam problem s nadavkami, ani s totalne spektakularnymi opismi vesmirnych zazrakov, ale asi mi vadi, mat obidvoje pokope. Totalny prebytok zbytocnych detailov o zlozeni poslednej skaly to tiez pomerne spolahlivo priklincoval a to, ze som vobec nemal sancu pochopit zaver bola len ceresnicka na torte. Nieco tomu chybalo, co je skoda, lebo potencial z toho uplne srsi. Dal som 6
11.08.2010
Nuz, co ti mam na to povedat? Ved nebolo to uplne zle, urcite sa niektori total-brutal-hard-scifi kolegovia potesene skrabkaju po pupku... Ale ja neviem. Vety typu "magnificentný pohľad na chladne-modro žiariaci preónový magnetar, masívnu hviezdu tohoto systému sálajúcu absolútny mráz, od ktorej sa krížom cez fascinujúcu fialovú oblohu ťahajú prepletajúce sa magnetické vlákna neutrónovej plazmy" nasledovane "do pici, rozjebat" a pod. mi tam nejako nesedeli. Nemam problem s nadavkami, ani s totalne spektakularnymi opismi vesmirnych zazrakov, ale asi mi vadi, mat obidvoje pokope. Totalny prebytok zbytocnych detailov o zlozeni poslednej skaly to tiez pomerne spolahlivo priklincoval a to, ze som vobec nemal sancu pochopit zaver bola len ceresnicka na torte. Nieco tomu chybalo, co je skoda, lebo potencial z toho uplne srsi. Dal som 6
11.08.2010
Aldeberan
heh, zaujimave. Poviedka plná nic neznamenajuceho mumbo-jumbo scifi blabotania kombinovaneho s nadavkami a vymyslenymi nonsens slovami. LOL :) ak to bolo myslene važne, tak to bolo priemerné a meirne divné, ako to bola paródia, tak to bolo OK. V oboch prípadoch to ale má potenciál :) davam 7 (keby sa dalo tak dam 7,5)
11.08.2010
heh, zaujimave. Poviedka plná nic neznamenajuceho mumbo-jumbo scifi blabotania kombinovaneho s nadavkami a vymyslenymi nonsens slovami. LOL :) ak to bolo myslene važne, tak to bolo priemerné a meirne divné, ako to bola paródia, tak to bolo OK. V oboch prípadoch to ale má potenciál :) davam 7 (keby sa dalo tak dam 7,5)
11.08.2010
Grave
vdaka za konstruktivnu kritiku.
zial je to nahustene pretoze to bolo povodne pisane pre poviedkovu sutaz na pc.sk a tam bol limit 5 stran :(
vedel som ze niektori ludia budu mat problemy s nadavkami, ale v danej situacii (unaveny a nespokojny) kazdy priemerny clovek pouzije v duchu podobne nadavky, tak preco sa tomu vyhybat v poviedke :)
11.08.2010
vdaka za konstruktivnu kritiku.
zial je to nahustene pretoze to bolo povodne pisane pre poviedkovu sutaz na pc.sk a tam bol limit 5 stran :(
vedel som ze niektori ludia budu mat problemy s nadavkami, ale v danej situacii (unaveny a nespokojny) kazdy priemerny clovek pouzije v duchu podobne nadavky, tak preco sa tomu vyhybat v poviedke :)
11.08.2010
kAnYs
Magneticke vlakna neutronovej plazmy? Nech ma nejaky schopny fyzik opravi ale.... Plazma = Ionizovany plyn. Magneticke pole je vytvarane pohybom/spinom elektricky nabitych castic. Neutrony su elektricky neutralne = nemozu ani tvorit plazmu a uz vobec nie magneticke pole. To bolo iba z jurinkovho prikladu, idem si to precitat :)
12.08.2010
Magneticke vlakna neutronovej plazmy? Nech ma nejaky schopny fyzik opravi ale.... Plazma = Ionizovany plyn. Magneticke pole je vytvarane pohybom/spinom elektricky nabitych castic. Neutrony su elektricky neutralne = nemozu ani tvorit plazmu a uz vobec nie magneticke pole. To bolo iba z jurinkovho prikladu, idem si to precitat :)
12.08.2010
kAnYs
Mno, akosi na to nemam co ine povedat ako, wtf? Plusy: "Ako zovieram ruky do pästí,
pociťujem zníženú funkčnosť aj napriek subdermálnej augmentácii
sil-keramickým tkanivom, svalovými zosilňovačmi a podpornými exoskeletonmi
potiahnutými vrstvou kompozitného meta-grafénu" perfektna veta; "ktoré toľko vychvaľovali vyjebanci z
korporácie" na popraskanie :) Minusy... zvysok. Je to chaoticke, vobec nic to citatelovi nepovie, okrem toho ze autor pozna nejaku terminologiu a ma oblubu zliatavat ju dokopy na nezmyselny maglajs cudzich slov, ktory obcas zazrakom da zmysel. Ma to potencial, ale posobi to ako myslienka naskriabana na toaletny papier pocas rannej evakuacie traviaceho traktu, po poziti terraqvarkoveho messon koncentratu nanotrubickovou lyzickou.
12.08.2010
Mno, akosi na to nemam co ine povedat ako, wtf? Plusy: "Ako zovieram ruky do pästí,
pociťujem zníženú funkčnosť aj napriek subdermálnej augmentácii
sil-keramickým tkanivom, svalovými zosilňovačmi a podpornými exoskeletonmi
potiahnutými vrstvou kompozitného meta-grafénu" perfektna veta; "ktoré toľko vychvaľovali vyjebanci z
korporácie" na popraskanie :) Minusy... zvysok. Je to chaoticke, vobec nic to citatelovi nepovie, okrem toho ze autor pozna nejaku terminologiu a ma oblubu zliatavat ju dokopy na nezmyselny maglajs cudzich slov, ktory obcas zazrakom da zmysel. Ma to potencial, ale posobi to ako myslienka naskriabana na toaletny papier pocas rannej evakuacie traviaceho traktu, po poziti terraqvarkoveho messon koncentratu nanotrubickovou lyzickou.
12.08.2010
kAnYs
Jou a... 4. Vyhovarat sa na "je to takto lebo" nema zmysel. Upravit, prepisat, nepublikovat v katastrofalnej podobe, hlavne ked si ju autor uvedomuje, zmysel ma. Velky.
12.08.2010
Jou a... 4. Vyhovarat sa na "je to takto lebo" nema zmysel. Upravit, prepisat, nepublikovat v katastrofalnej podobe, hlavne ked si ju autor uvedomuje, zmysel ma. Velky.
12.08.2010
Grave
no povedzme ze astronomia a astrofyzika patri medzi medzi veci ktore zvyknem citat, takze magneticka neutronova plazma nie je nezmysel :) napr vid http://prc.aps.org/abstract/PR C/v77/i6/e065806
(vsetky astronomicke javy v poviedke by mali byt realne)
12.08.2010
no povedzme ze astronomia a astrofyzika patri medzi medzi veci ktore zvyknem citat, takze magneticka neutronova plazma nie je nezmysel :) napr vid http://prc.aps.org/abstract/PR C/v77/i6/e065806
(vsetky astronomicke javy v poviedke by mali byt realne)
12.08.2010
jurinko
zuna: fantasticky prispevok! :-D Grave: mat dobru terminologiu nerovna sa mat dobru poviedku. Ked mas dobru terminologiu, mozno z toho bude fajn prednaska na univerzite, ale poviedka chce viac. Dej napriklad :-) Napis nieco nove, skus trocha obmedzit tie megaohurovacie spojenia a daj tomu skor taku vnutornu hlbku, nechaj postavy nieco prezit. A ked to bude na spektakularnom pozadi, mozno z toho padneme na zadok. Len to chce najprv popredie, az potom pozadie (mam za sebou dlhy den, dufam, ze to je aspon trochu pochopitelne :-) )
12.08.2010
zuna: fantasticky prispevok! :-D Grave: mat dobru terminologiu nerovna sa mat dobru poviedku. Ked mas dobru terminologiu, mozno z toho bude fajn prednaska na univerzite, ale poviedka chce viac. Dej napriklad :-) Napis nieco nove, skus trocha obmedzit tie megaohurovacie spojenia a daj tomu skor taku vnutornu hlbku, nechaj postavy nieco prezit. A ked to bude na spektakularnom pozadi, mozno z toho padneme na zadok. Len to chce najprv popredie, az potom pozadie (mam za sebou dlhy den, dufam, ze to je aspon trochu pochopitelne :-) )
12.08.2010
zuna
kanys, ja len trochu upresnim, ako si spravne napisal neutron nema elekticky naboj, ale pozor neutron ma nenulovy magneticky moment, co je tiez dokazom toho ze neutron ma istu vnutornu strukturu (je zlozeny z troch kvarkov, tie elektricky naboj maju)
12.08.2010
kanys, ja len trochu upresnim, ako si spravne napisal neutron nema elekticky naboj, ale pozor neutron ma nenulovy magneticky moment, co je tiez dokazom toho ze neutron ma istu vnutornu strukturu (je zlozeny z troch kvarkov, tie elektricky naboj maju)
12.08.2010
kAnYs
Oukeeeey, Zuna, mas pravdu. Pozeral som si to prave a neutron ma prekvapivo velky (zaporny) magneticky moment. Takze, ok Gorny, moze byt :) Ide ale o nieco ine hlavne. Ci su koncepty, astronomicke utvary a technologie pomenovane/popisane v tejto poviedke akokolvek realisticke alebo nerealisticke, nieje podstatne. Su citatelne sci-fi ktore zakladaju na blbostiach, a su citatelne sci-fi ktore zakladaju na realistickych konceptoch. Oboje je ok podla mna. Co mne vadi najviac na tomto diele je ten chaos, ktory evokuje. Ziadny back-ground, ziadny fore-ground, pribeh typu jedna armada vs. druha, bum-bum-bum. Eh? Ucesat, rozpisat, nejaky uvod, nejaku charakteristiku postavam, nejake dialogy. Potom, nech su tam aj Bose-Einstein kondenzaty pouzivane Nitridmi ako afrodiziakum.
13.08.2010
Oukeeeey, Zuna, mas pravdu. Pozeral som si to prave a neutron ma prekvapivo velky (zaporny) magneticky moment. Takze, ok Gorny, moze byt :) Ide ale o nieco ine hlavne. Ci su koncepty, astronomicke utvary a technologie pomenovane/popisane v tejto poviedke akokolvek realisticke alebo nerealisticke, nieje podstatne. Su citatelne sci-fi ktore zakladaju na blbostiach, a su citatelne sci-fi ktore zakladaju na realistickych konceptoch. Oboje je ok podla mna. Co mne vadi najviac na tomto diele je ten chaos, ktory evokuje. Ziadny back-ground, ziadny fore-ground, pribeh typu jedna armada vs. druha, bum-bum-bum. Eh? Ucesat, rozpisat, nejaky uvod, nejaku charakteristiku postavam, nejake dialogy. Potom, nech su tam aj Bose-Einstein kondenzaty pouzivane Nitridmi ako afrodiziakum.
13.08.2010
Aldeberan
Grave: sakra, chape, ja nie som "isty ludia"! :-D S tými nadávkami mám problém preto, že hl. postava si kludne vykračuje po planete, vobec nie je naznačene, že je unavena a nespokojna, rozpráva ako budhisticky astrofyzik vo vrcholnej meditacii a potom začne zničoho nič piˇovat. Jednoducho to nesedi do kontextu. Priklad zo života: Horkýže slíže nadavat môžu, ked začne vo svojich pesničkách nadavat Marika Gombitova, tak je to trapne.
13.08.2010
Grave: sakra, chape, ja nie som "isty ludia"! :-D S tými nadávkami mám problém preto, že hl. postava si kludne vykračuje po planete, vobec nie je naznačene, že je unavena a nespokojna, rozpráva ako budhisticky astrofyzik vo vrcholnej meditacii a potom začne zničoho nič piˇovat. Jednoducho to nesedi do kontextu. Priklad zo života: Horkýže slíže nadavat môžu, ked začne vo svojich pesničkách nadavat Marika Gombitova, tak je to trapne.
13.08.2010
kAnYs
Mne tie nadavky nijak zvlast trapne nepsisli. Kto povedal ze astrofyzik nemoze byt vulgarny? :) Na nadavanie Mariky Gombitovej niesme zvyknuty, lebo mame o nej uz urcitu predstavu. Toto je na druhu stranu iba cerstvo predstaveny formujuci sa charakter. Tie vulgraizmy ho prave dotvaraju.
13.08.2010
Mne tie nadavky nijak zvlast trapne nepsisli. Kto povedal ze astrofyzik nemoze byt vulgarny? :) Na nadavanie Mariky Gombitovej niesme zvyknuty, lebo mame o nej uz urcitu predstavu. Toto je na druhu stranu iba cerstvo predstaveny formujuci sa charakter. Tie vulgraizmy ho prave dotvaraju.
13.08.2010
Grave
dufal som ze oddychujuca postava a vety ako "a tak s námahou otváram oči..." alebo "ťažkopádne sa dvíham" naznacia nejaku tu unavu :)
samozrejme ze s backgroundom a rozvinutim postav by to bolo lepsie, ale to je na dlhsiu knihu nie kratku poviedku. mojim planom bolo napisat kratku poviedku umiestnenu do blizsie nespecifikovaneho konfliktu medzi dvomi rasami, z ktorej je vytrhnuty jeden boj ako ukazka chaosu a brutality konfliktu. znalosti postavy z astronomie neznamenaju ze postava musi byt sofistikovany vedec, moze to len znamenat ze vo volnom case sa zaujima o astronomiu :)
tiez som to nechcel ukoncit nejako sucho zase oddychujucou postavou, tak tym stretnutim som naznacil ze nie je vsetko cierno-biele (my vs nepriatel) a ze hlavna postava moze mat aj vedlajsie umysly :)
13.08.2010
dufal som ze oddychujuca postava a vety ako "a tak s námahou otváram oči..." alebo "ťažkopádne sa dvíham" naznacia nejaku tu unavu :)
samozrejme ze s backgroundom a rozvinutim postav by to bolo lepsie, ale to je na dlhsiu knihu nie kratku poviedku. mojim planom bolo napisat kratku poviedku umiestnenu do blizsie nespecifikovaneho konfliktu medzi dvomi rasami, z ktorej je vytrhnuty jeden boj ako ukazka chaosu a brutality konfliktu. znalosti postavy z astronomie neznamenaju ze postava musi byt sofistikovany vedec, moze to len znamenat ze vo volnom case sa zaujima o astronomiu :)
tiez som to nechcel ukoncit nejako sucho zase oddychujucou postavou, tak tym stretnutim som naznacil ze nie je vsetko cierno-biele (my vs nepriatel) a ze hlavna postava moze mat aj vedlajsie umysly :)
13.08.2010
Grave
a ktory tvrdy vojak nebude vulgarny :) myslim ze dialog medzi vojakmi po tazkom boji bude skor typu "ale sme im najebali kokotom" a nie "ale sme riadne porazili nepriatela" :) teda nezvyknem citat scifi v slovencine tak neviem do akej miery sa tam vulgarizmy vyskytuju, ale v anglickych scifi nadavkami nejako nesetria
13.08.2010
a ktory tvrdy vojak nebude vulgarny :) myslim ze dialog medzi vojakmi po tazkom boji bude skor typu "ale sme im najebali kokotom" a nie "ale sme riadne porazili nepriatela" :) teda nezvyknem citat scifi v slovencine tak neviem do akej miery sa tam vulgarizmy vyskytuju, ale v anglickych scifi nadavkami nejako nesetria
13.08.2010
YaYa
Grave: Na čo si to vysvetľoval? Ja som predtým mala pocit, že je to o nejakom leveli zo Starcraftu alebo podobnej, novšej hry, a aspoň mi nevadilo, že nerozumiem ani pol slova :D Teraz sa však nostalgické spomienky na bratove stratégie rozplynuli a som zmätená :) trošku... Inak, dala som asi 6.
14.08.2010
Grave: Na čo si to vysvetľoval? Ja som predtým mala pocit, že je to o nejakom leveli zo Starcraftu alebo podobnej, novšej hry, a aspoň mi nevadilo, že nerozumiem ani pol slova :D Teraz sa však nostalgické spomienky na bratove stratégie rozplynuli a som zmätená :) trošku... Inak, dala som asi 6.
14.08.2010
Ján Onofrej
asi prvá vec, ktorú som prečítal od slova do slova:D bol som jednoducho donútený.....a nebolo to také zlé, v tomto rozsahu nie...ak by to bolo hoci len 30 strán povedal by som, že ma takmer porazilo:) ...ale toto bolo fajn
15.08.2010
asi prvá vec, ktorú som prečítal od slova do slova:D bol som jednoducho donútený.....a nebolo to také zlé, v tomto rozsahu nie...ak by to bolo hoci len 30 strán povedal by som, že ma takmer porazilo:) ...ale toto bolo fajn
15.08.2010
Adhara
Autora žiaľ nepoteším. S nadávkami síce problém nemám (respektíve, sú až pri konci zoznamu), no vadí mi kopa ďalších vecí. V prvom rade, prídavné mená a príslovky. Je ich priveľa. Tie nie sú dobrý spôsob ako tvoriť atmosféru, spresňovať informácie a už vôbec nie zvyšovať čitateľnosť textu. Naozaj sa nezaobídeme bez informácie, že konštrukcia chránila navigátora SPOĽAHLIVO, že dym je DUSIVÝ (nedusivý nepoznám :-)), že plazma je ŽERAVÁ, atď...? Neskôr pridané cudzie slová tej čitateľnosti ubližujú ešte viac. Dorážajú to vlastné pojmy (principiálne nič proti, no každý autorom zavedený nový pojem potrebuje dosť priestoru na zžitie), zbytočne dlhé vety (tá začínajúce „Potvory z tejto rasy...“ má sedem riadkov) a občas neboli košer gramatické kategórie (chybné vetné väzby). Ono sa fakt ťažko predstavuje dej, keď každému tretiemu slovíčku nerozumiem.
08.01.2015
Autora žiaľ nepoteším. S nadávkami síce problém nemám (respektíve, sú až pri konci zoznamu), no vadí mi kopa ďalších vecí. V prvom rade, prídavné mená a príslovky. Je ich priveľa. Tie nie sú dobrý spôsob ako tvoriť atmosféru, spresňovať informácie a už vôbec nie zvyšovať čitateľnosť textu. Naozaj sa nezaobídeme bez informácie, že konštrukcia chránila navigátora SPOĽAHLIVO, že dym je DUSIVÝ (nedusivý nepoznám :-)), že plazma je ŽERAVÁ, atď...? Neskôr pridané cudzie slová tej čitateľnosti ubližujú ešte viac. Dorážajú to vlastné pojmy (principiálne nič proti, no každý autorom zavedený nový pojem potrebuje dosť priestoru na zžitie), zbytočne dlhé vety (tá začínajúce „Potvory z tejto rasy...“ má sedem riadkov) a občas neboli košer gramatické kategórie (chybné vetné väzby). Ono sa fakt ťažko predstavuje dej, keď každému tretiemu slovíčku nerozumiem.
08.01.2015
Adhara
Informácie zanikajú a dusia sa v návale zbytočna. Pre zlepšenie čitateľnosti buď riadne preškrtať, alebo zriediť tú brutálnu terminológiu pridaním pojmov z bežnej slovnej zásoby (najlepšie vhodná kombinácia oboch). Pozor, nevravím, že až do tej miery, aby sa hard zmenilo na soft, ale len aby sa nečitateľné hard zmenilo na čitateľné hard. Nedochádza mi kopec podstatných vecí – čo je podstatou konfliktu, na čo slúžia tieto nevšedné kulisy, ako je možné žiť bez skafandrov na planéte v takom nehostinnom kúte vesmíru – ak bol druh, z ktorého HP pochádza, vôbec človek, ale zrejme hej súdiac podľa červenej krvi a ďalších znakov. Áno, sú spomínané nejaké vylepšenia tiel, no stačilo by to na prežitie v sústave pomaly najextrémnejších vesmírnych objektov, aké existujú? Pochváliť môžem len úmysel napísať niečo z exotického prostredia kataklizmatických premenných viacnásobných systémov. :-)
08.01.2015
Informácie zanikajú a dusia sa v návale zbytočna. Pre zlepšenie čitateľnosti buď riadne preškrtať, alebo zriediť tú brutálnu terminológiu pridaním pojmov z bežnej slovnej zásoby (najlepšie vhodná kombinácia oboch). Pozor, nevravím, že až do tej miery, aby sa hard zmenilo na soft, ale len aby sa nečitateľné hard zmenilo na čitateľné hard. Nedochádza mi kopec podstatných vecí – čo je podstatou konfliktu, na čo slúžia tieto nevšedné kulisy, ako je možné žiť bez skafandrov na planéte v takom nehostinnom kúte vesmíru – ak bol druh, z ktorého HP pochádza, vôbec človek, ale zrejme hej súdiac podľa červenej krvi a ďalších znakov. Áno, sú spomínané nejaké vylepšenia tiel, no stačilo by to na prežitie v sústave pomaly najextrémnejších vesmírnych objektov, aké existujú? Pochváliť môžem len úmysel napísať niečo z exotického prostredia kataklizmatických premenných viacnásobných systémov. :-)
08.01.2015
mayo
mne to technobabble vacsinou davalo zmysel ked sa opisoval armor, zbrane a tak, ale nie vsade pri kozmologii - ako moze magnetar salat absolutny mraz? co to je? pokial viem, salat moze iba teplo. to je akoby si povedal ze existuje ziarovka ktora vydava tmu (pamatam si aj taku poviedku ale tam bola pointa ina :) alebo, ako moze byt vzduch nasyteny vyparenou krvou? ved vyparuje sa voda, a krv zasycha na zemi (alebo mrzne). scena s krvavymi vlockami bola efektna, ale keby do vzduchu vyhodil material vybuch, bolo by to uveritelnejsie. alebo taka neutrinova burka, nemala byt skor neutronova? ved neutrina mozu preletiet celou planetou bez toho, aby narazili na inu casticu. a koniec som tiez nepochopil, on mal v nepriatelskych radoch spojenca? nech je to akokolvek, zaujimavejsie by bolo keby pointa vyplyvala z deja. chvalim vyber temy a subzanru - nabuduce pridaj pribeh a bude to super :)
12.01.2015
mne to technobabble vacsinou davalo zmysel ked sa opisoval armor, zbrane a tak, ale nie vsade pri kozmologii - ako moze magnetar salat absolutny mraz? co to je? pokial viem, salat moze iba teplo. to je akoby si povedal ze existuje ziarovka ktora vydava tmu (pamatam si aj taku poviedku ale tam bola pointa ina :) alebo, ako moze byt vzduch nasyteny vyparenou krvou? ved vyparuje sa voda, a krv zasycha na zemi (alebo mrzne). scena s krvavymi vlockami bola efektna, ale keby do vzduchu vyhodil material vybuch, bolo by to uveritelnejsie. alebo taka neutrinova burka, nemala byt skor neutronova? ved neutrina mozu preletiet celou planetou bez toho, aby narazili na inu casticu. a koniec som tiez nepochopil, on mal v nepriatelskych radoch spojenca? nech je to akokolvek, zaujimavejsie by bolo keby pointa vyplyvala z deja. chvalim vyber temy a subzanru - nabuduce pridaj pribeh a bude to super :)
12.01.2015