Recenzia - Hellboy: The Crooked Man (2024)

Do kín a na streamovacie služby prichádza nový diel hellboyovskej filmovej ságy... ale Brian Taylor nie je Peter Jackson. A tak to žiaľ aj vyzerá, hoci skalný fandom si vo filme určite nájde to svoje.
J. Freeman
„Neuč nové triky čerta starého!“
Hellboy: The Crooked Man, je v poradí už 4. filmovým spracovaním obľúbeného komiksového „čerta“ a zároveň 2. rebootom filmovej série. Rebooty, reštarty sérií - či už filmových, či komiksových, a teda aj komiksovo-filmových - môžu a nemusia byť úplne šťastné.
V tomto prípade si rozoberieme, či mal štvrtý Hellboy z pekla šťastie...

Chlapec z pekla

Hellboy, polo-démon alebo „kambión“, nie je dieťa pekla, ale renomovaného komiksového autora Mika Mignolu, ktorý ho vytvoril už počas 90. rokoch 20. storočia (cca. 1993). Komiks si čoskoro získal veľkú popularitu nielen vďaka pekelným či mysterióznym, hororovejším témam, ale najmä vďaka tomu, že Mignola ho obalil do pulpovej atmosféry a špecifickej kresby.
Hellboy: The Crooked Man - Koncept - Ukážka z pôvodného komiksu 2
Hellboy: The Crooked Man - Koncept - Ukážka z pôvodného komiksu 2 / Zdroj Disclaimer
Hellboy: The Crooked Man - Koncept - Ukážka z pôvodného komiksu 1
Hellboy: The Crooked Man - Koncept - Ukážka z pôvodného komiksu 1 / Zdroj Disclaimer
Hellboy: The Crooked Man - Koncept - Hellboy: The Crooked Man - Komiks
Hellboy: The Crooked Man - Koncept - Hellboy: The Crooked Man - Komiks / Zdroj Disclaimer
Trvalo však pomerne dlho, kým si Anung Von Ramu adoptovalo a adaptovalo nejaké filmové štúdio Holivúdu. Zatiaľ čo prvý diel bol kasovým trhákom, druhý mierne pokrivkával, no a ten tretí... ten bol vysloveným armagedonom. Určite za to mohlo viac faktorov, ale Mignola (nie nepodobne ako Sapkowski), by aj dušu bol diablu zapredal. Potupne ho vylúčili z produkcie filmov, a tým urobili veľkú chybu a privolali úpadok filmovej série.
Ešteže sa Brian Taylor, režisér tohto dielu Hellboya, rozhodol Mignolu prizvať na scenáristickú stoličku. A prečo nie, dočerta!? Veď komiksoví scenáristi sú ako spisovatelia niekedy fajn voľba aj do filmu. Navyše Taylor je známy aj adaptáciami komiksov (Jonah Hex, Happy) a dokázal, že jeho láska k hororu môže komiksovke aj prospieť (už hore menované, vrátane Ghost Ridera 2). Jeho diela nie sú a asi nebudú klasikami, ale isto sú dobrou nikou pre „menej náročného diváka“ (rozumej „Nemarvel“).

Mne samotnému to prišlo, akoby som pozeral nejaký 80-tkový italo horor od Fulciho.

Taylor s Mignolom vsadili na nízkorozpočtové (cca. 20 mil.), „béčkové“ spracovanie „nízkorozpočtovejšej“, ale za to hororovejšie zameranej 3-dielnej rovnomennej minisérie z roku 2008. Na tomto titule sa Mignola podieľal tiež už len scenáristicky a ešte špecifickejšiu kresbu ponechal majstrovi hororu Richardovi Corbenovi (Hellblazer, Krysí boh, Šerosvet). Tento ich nie posledný počin má naozaj fajn atmosféru, ktorá osciluje, na pomerne malej ploche (počte strán) medzi nebom a peklom... Teda medzi slow burn atmosfericko-konverzačným hororom vs. „evil dead“ akčnejším štýlom.
Hellboy: The Crooked Man - Trailer - Oficiálny Disclaimer

Pekelne dobrá predloha?

Dej filmu je priamou, niekedy až doslovnou citáciou rovnomenného komiksu (zhoda panelov, teda záberov, dialógov, atmosféry, atď.), čo nie je na škodu (ako napríklad dokázali Watchmen). No povedzme si - film je úplne iné médium. Lenže autori si povedali, že je treba natiahnuť túto „mikropoviedku“ na aspoň 99 minút (čo je mimochodom najmenej z Hellboyovských filmov doteraz), a zbytočne pridali postavy a línie, ktoré idú do stratena.
Príbeh zasadený do neskorých 50. rokov 20. storočia pojednáva o potulke Hellboya a jeho „rookie“ kolegyne temnými apalačskými lesmi. Tieto lesy sú prepletené starodávnou energiou a mágiou a hlavne bosorkami, ktorým šéfuje bosorácky démon „Krivák“. Krivák miestnym už veky-vekúce berie za protislužbu dušu. To je aj prípad Toma Ferrella, vojnového veterána, čo sa zamladi „zaplietol“ rovno s dvoma bosorkami a získal „pekelný artefakt“ - šťastnú mačaciu kosť práve od pokriveného muža. Vracia sa domov a narazí na vyšetrovateľov B.P.R.D., ktorý skúmajú prípad bosoráctva v miestnej osade. Rozhodne sa teda pridať k nim a cestou pochovať nebohého otca na posvätnej pôde a naopak - rozdať si to s kriváčiskom na pôde nesvätej. Medzitým zistí, či je skutočný bosorák alebo nie. A toť vsjo.
Hellboy: The Crooked Man - Scéna - Hellboy s parťáčkou
Hellboy: The Crooked Man - Scéna - Hellboy s parťáčkou / Zdroj Disclaimer
Ok, ok, príbeh z komiksu funguje celkom dobre, aj keď je prispôsobený hlavne na účely rebootu série. Taktiež fungujú hororové momenty, za ktoré bude isto Lukáš Polák vďačný... Najmä à la zombie akcia, temné a démonické lokácie, no hlavne ten body horror. Mne samotnému to prišlo, akoby som pozeral nejaký 80-tkový italo horor od Fulciho. Prosto mix supernaturálna a akcie s trochou temna. Je škoda, že tu tiež neboli doslovní a verní komiksovej predlohe, ale funguje to tiež fajn. Hlavne na ludicrous gibs (teda praktickými efektami) sa tu šetrí, a to skrze digitálno. Už nie sme v 80-tkach a Taylor nie je Jackson, alebo Brian nie je Peter, ak chcete...

Čo je ale paradoxne skutočné peklo...

...je fakt, že v tomto filme je vôbec postava Hellboya, i keď výber herca sa vydaril. Pôsobí prosto nepatrične v takomto štylizovanom príbehu, a hlavne jeho hlášky. Možno sa Taylor snažil napodobiť Evil Dead alebo svojho Ghostridera 2, ale nevyšlo to. To, čo v komikse zafungovalo, je tu najväčšou slabinou.
Ako samostatné dielo film nemôžem celkom zatratiť do horúcich jám pekelných a istý pokus o „guilty pleasure“ a fanservis tu vidno, ale ako reboot je to úplne zbytočné a mätúce dielo. Ak to bol zámer, tak určite nie vhodný pre kinofilm alebo artový horor. Viem si predstaviť, že získa svojich skalných na nejakej streamovacej službe, kde sa čoskoro určite ocitne. V dobách minulých by to bol určite projekt typu direct-to-hell, ehm -video... Ale fanúšikovia Hellboya si ho ujsť pravdepodobne nenechajú.

J. Freeman

J. Freeman
Nothing.