Sayonara, Eri: scenár a či skutočnosť?
Sayonara, Eri je najnovším príbehom z mysle geniálneho Tacukiho Fudžimota. Autor kultového Chainsaw Mana nám priniesol nový surreálny zážitok, plný spochybňovania reality.
Tacukimu Fudžimotovi sa podarilo stať už vo veľmi mladom veku doslova kultovým autorom. Ešte predtým než dosiahol tridsiatku má na svojom konte populárny drsný šónen Fire Punch, mimoriadne obľúbený masaker menom Chainsaw Man, ktorý sa má čoskoro dočkať aj anime spracovania, ale i fanúšikmi skvelo hodnotený one-shot Look Back. Jeho doterajšie diela spája okrem charakteristického vizuálu aj rozprávačstvo tej najvyššej úrovne, ktoré doposiaľ ani raz nesklamalo. Teraz prichádza na scénu jeho nový samostatný príbeh, dvestostranové psychedelické hľadanie večnosti s názvom Sayonara, Eri (Zbohom, Eri). Ako sa mu vydaril?
Tento príbeh je skutočným Goliášom medzi one-shotmi. Napriek tomu prečítanie tohto príbehu pocitovo naozaj netrvá dlho. Hlavný hrdina, Yuta, ako mladý chlapec dostal mobilný telefón a jasné pokyny. Jeho matka trpí na neliečiteľnú chorobu a svojho syna požiadala o to, aby ju neustále nakrúcal. Myslí si totiž, že prostredníctvom videí by mohla ostať v istej forme živá naveky. Yuta jej žiadosť prijíma a nakrúca svoju matku pri tých najbežnejších každodenných situáciách – keď varí, strávi čas so svojim manželom, či je v nemocnici. Dokonca berie svoju úlohu tak svedomito, že sa pokúša nasledovať matku so zapnutou kamerou i na záchod a do sprchy. Čitateľ na pár sekúnd zamrzne počas občasných prestrihov, na ktorých Yuta zachytáva aj smutné aspekty pomalého odchodu svojej matky, ako napr. častý plač svojho otca, keď si ten myslí, že je sám.
Yuta zo svojich videí napokon vytvára študentský film, ktorý chce odprezentovať na súťaži filmov, organizovanej jeho školou. Svoje pocity zo straty matky vyjadruje prostredníctvom scény, v ktorej hrdina v čase, kedy by mal zaznamenať na video matkin posledný výdych, toto nedokáže vykonať, uteká preč od lôžka, vybieha z nemocnice a tá náhle vyletí do vzduchu. Touto surreálnou scénou perfektne vystihuje emocionálny zmätok, ktorý poslednou dobou pociťuje, avšak jeho film sa vôbec nestretáva s pochopením. Keďže jeho spolužiaci vedia, že film je inšpirovaný skutočnými udalosťami v chlapcovom živote, vnímajú výbuch nemocnice ako nepatričný, ako zosmiešnenie úmrtia Yutovej matky. Možno sa v tvárach chlapcových spolužiakoch v týchto momentoch reflektujú pocity čitateľa, ktorý ostáva zmätený a šokovaný. Minimálne jednému človeku sa však jeho film náramne páčil. Yuta sa po verejnom zosmiešnení pokúša o samovraždu skokom z výšky, avšak tú prekazí tajomná dievčina menom Eri, tvrdiaca, že jeho film aj napriek chybám milovala. Eri Yutovi dáva ponuku, aká sa neodmieta.
Eri je totižto obrovská fanúšička kinematografie a chlapcovi plánuje dať školenia ohľadom filmu. Imponuje jej Yutov surový, neopracovaný talent, a chce mu dať vzdelanie, aby jeho ďalší film bol oveľa kvalitnejší a lepšie prijímaný publikom. S nakrúcaním filmu chce Yutovi, samozrejme, pomôcť a tak mu ponúknuť šancu na zadosťučinenie. Bude to však rozhodne za jej podmienok a chlapec sa musí prisposôbiť. Tak vzniká medzi hrdinami zaujímavá dynamika ženy, ktorá diktuje pravidlá a muža, ktorý sa prispôsobuje, ktorá pripomína Denjiho a Makimu z autorovho najznámejšieho diela Chainsaw Man. Vzťah hrdinov sa točí v podstate len okolo ich zdieľanej snahy nakrútiť film. Ten má podobný motív ako Yutov prvý film, avšak v tomto príbehu je umierajúcou práve Eri. Aby bol príbeh šťavnatejší, jej postava je upírka, ktorá je síce nesmrteľná, avšak trpí na neliečiteľnú chorobu. Vymyslený príbeh však môže byť oveľa bližší realite, než by Yuta na prvý pohľad povedal a hranica medzi snovosťou scenáru a realitou sa začne postupne stierať.
Fudžimotovi je práve takéto hranie sa s čitateľom veľmi blízke. Často čitateľovi nie je jasné, ktoré scény sa odohrávajú vo filme a ktoré sú skutočné. Vzniká medzi hrdinami romantický cit, alebo sa jedná len o dobre napísaný scenár a ich vzťah ostáva v pracovnej rovine? Čo ak je Eri v skutočnosti naozaj upírka? Čo sa stalo s Yutom po nakrútení filmu a dosiahnutí dospelosti? Fudžimoto sa s čitateľom hrá a ponúka odpovede, len aby sa vám hneď ďalšou scénou vysmial a dostal vás opäť na bod nula.
Vizuálna stránka mangy je krásna, ako je u autora zvykom. Veľmi dynamicky znázorňuje najmä scény zachytené prostredníctvom kamery, v ktorých rozostrením kontúr pridáva postavám a prostrediu dojem pohybu. Jeho kresba je expresívna, reže do živého a vie, kedy priostriť a kedy pridať detaily. Nemožno jej prakticky nič vyčítať, cítiť z nej autorov štýl a patrí k tomu najlepšiemu, čo súčasná manga ako médium ponúka.
Niektoré témy začínajú byť už akoby takou Fudžimotovou klasikou a viacero paralel možno nájsť, ako som spomínal, práve so vzťahom Chainsawmana Denjiho a jeho šéfky Makimy. Patrí medzi nich okrem vynikajúco vykresleného platonického vzťahu aj téma sledovania filmov a návštev kina. Yuta a Eri sledujú spoločne filmy úplne rovnako, ako Denji a Makima na svojom prvom "rande". Zároveň zas vidno, ako autor miluje približne v polovici deja svojich príbehov dejové línie bláznivo zamiešať a zničiť všetky čitateľove očakávania. Rovnako začína byť vidno trend v jeho záveroch, ktoré bývajú prestrelené a chaotické. Mix emócií, ktorý vo vás koniec Sayonara, Eri vyvolá, bude oscilovať medzi zmätením, smútkom a zúfalým smiechom. Obrovský emocionálny guláš, dojemné, humorné, prekrásne. Skvelé.
Aby som to zhrnul, Tacuki Fudžimoto opäť nesklamal. Priniesol nám bizarný, dojemný, smutný a pritom humorný príbeh – a to všetko na dvesto stránkach. Potvrdil svoju extratriedu a ak ste ešte o tomto chlapíkovi nepočuli, Sayonara, Eri je vhodným miestom, kde môžete s jeho tvorbou začať. Mangu si môžete zadarmo a úplne legálne prečítať tu.
Tacuki Fudžimoto - Sayonara, Eri
Jazyk: Anglický
Počet strán: 200
Rok vydania: 2022
Najčítanejšie
Najčítanejšie
8HitBoy
私の最大の趣味はアジアのポップカルチャーとチェスです。