Filmová história sci-fi, časť 4. (1970-1980)

V tejto časti sa zameriame na prelomové sedemdesiate roky, ktoré znamenali pre žáner sci-fi začiatok jeho najväčšieho rozmachu. Čas veľkých tvorcov a filmových legiend prichádza.
Filmová história scifi
Šesťdesiate roky plné strachu, veľkých obáv, ale aj nadšenia z úspechov v dobývaní vesmíru pokračujú desaťročím, v ktorom sa vesmírne lety už stávajú takmer rutinou a ľudstvo verí, že sa čoskoro dostane do miest, o akých sa mu predtým ani nesnívalo. Vesmír podnecuje ľudskú predstavivosť tak ako nikdy predtým a najviac sa to prejavuje samozrejme práve v žánre sci-fi.
Kmeň Andromeda - Plagát - Poster
Kmeň Andromeda - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Mechanický pomaranč - Plagát
Mechanický pomaranč - Plagát / Zdroj Disclaimer
Silent Running - Plagát - Poster
Silent Running - Plagát - Poster Disclaimer
Sedemdesiate roky začína sci-fi triler Kmeň Andromeda (1971). Skupina vedcov sa v podzemnom laboratóriu pokúša zastaviť smrteľný mimozemský vírus, ktorý môže vyhladiť celé ľudstvo. Okrem slušnej dávky napätia ponúka film, hlavne z vedeckého hľadiska, pomerne realistický pohľad na skúmanie možnej mimozemskej nákazy. V tom istom roku prichádza Stanley Kubrick s kriminálnou satirou s prvkami sci-fi Mechanický pomeranč (1971), ktorý sa stáva jedným z jeho najprovokatívnejších filmov. Silent Running (1972) je ekologickým sci-fi, ktoré zaujme hlavne svojim námetom. Príroda na Zemi už takmer neexistuje a posledné vzorky lesov sa vznášajú vesmírom v obrovských skleníkoch udržiavaných miestnou posádkou. Keď príde rozkaz aby boli skleníky zničené, člen posádky starajúci sa o faunu a flóru na jednom z nich sa rozhodne ochrániť ju za každú cenu. Komorný film s prepracovanými modelmi vesmírnych lodí sa stal akousi ekologickou meditáciou s viacvrstvovým posolstvom o zmysle uchovania prírody, vzťahu človeka k nej a nájdenia symbiózy medzi prírodou, človekom a jeho technológiou.
Soylent Green - Plagát - Poster
Soylent Green - Plagát - Poster Disclaimer
Capricorn One - Poster - Poster
Capricorn One - Poster - Poster Disclaimer
Rollerball - Plagát
Rollerball - Plagát / Zdroj Disclaimer
Problematiku preľudnenia, znečistenia a úpadku civilizácie zobrazuje film Soylent Green (1973). V bezútešnom svete budúcnosti, kde je Zem zúfalo preľudnená a ľudia žijú v otrasných podmienkach, firma Soylent uvádza na trh unikátu potravinu Soylent Green, ktorá má vyriešiť všadeprítomný hladomor. Jeden z jej manažérov je zavraždený a detektív vyšetrujúci jeho smrť pomaly zisťuje desivú pravdu o pôvode novej potraviny. Vo filme je badať atmosféra nedôvery k vláde a korporáciám, ktorá je dokonala zachytená aj v ďalšom výnimočnom sci-fi trilery Kozorožec 1 (1978). Do štartu misie na Mars ostáva pár posledných minút keď sa poklop na module zrazu otvára a astronauti sú vyvedený von. Štart rakety počúvajú v rádiu zatiaľ čo sú prevážaný na utajené miesto. Tu zisťujú, že NASA by vďaka vadnému systému podpory života nemohla misiu nikdy zrealizovať, ale niekoľko ľudí z vesmírneho programu a vlády sa z politických dôvodov rozhodlo ju nezrušiť, ale celú nahrať vo filmovom štúdiu. Posádka odmieta pristúpiť na túto hru, keď sú však v ohrození ich rodiny, nakoniec sa podvolí. Po niekoľko mesačnom natáčaní, keď je už koniec misie blízko, zlyhá tepelný štít na návratovom module a ten je pri návrate do atmosféry zničený. Astronauti si tak začínajú uvedomovať, že pokiaľ má byť sprisahanie dokonané, musia byť odstránení. Neostáva im teda nič iné, ako utiecť a povedať svetu pravdu. Rollerball (1975) zobrazuje dystopický svet budúcnosti, ovládaný nemilosrdnými korporáciami a brutálnym športom.
Westworld - Poster - Poster
Westworld - Poster - Poster Disclaimer
Stepfordské paničky - Plagát
Stepfordské paničky - Plagát / Zdroj Disclaimer
Logan's Run - Poster - Logans run - poster Logans run - poster
Logan's Run - Poster - Logans run - poster Disclaimer
Westworld (1973) vyobrazuje zábavný park budúcnosti, obsahujúci atrakcie z rôznych historických období. Tie sú interaktívne a návštevníci sú priamo konfrontovanými s dobovými postavami, hranými androidmi. Ústredná dvojica filmu sa práve nachádza v časti parku venovanej simulácii divokého západu, keď nastáva porucha systému, ktorá postihuje aj jedného z hlavných robotických pištoľníkov. Boj o život sa začína. Z podobnej témy vychádzajú aj Stepfordské paničky (1975) o rovnomennom meste kde sú všetky ženy nahradzované ich robotickými kópiami, s cieľom vytvoriť dokonalé manželky. Loganov beh (1976) zase rozpráva o postapokalyptickom svete ďalekej budúcnosti kde ľudia žijú v obrovských kupolách riadených počítačom. Dokonalý svet, kde je život zameraný len na napĺňanie ľudských potešení má však jeden háčik. Každý kto dosiahne 30 rokov je zabitý v rituály „znovuzrodenia“. Ľudia, ktorí ho nie sú ochotný podstúpiť sa nazývajú bežci a sú lovený a zabíjaný policajnou jednotkou. Jeden z jej členov dostane od centrálneho počítača úlohu vydať sa mimo kopuly, do zakázaného sveta, vyhľadať Svätyňu - centrum ľudí, stavajúcich sa na odpor proti systému. Spolu so ženou, ktorú mal predtým odstrániť a teraz mu pomáha pri úteku, sa vydá mimo kopulu kde odhalí skutočný svet a rozhodne sa oslobodiť ľudí spod nadvlády systému, ktorému predtým slúžil. Klasický boj človeka v boji proti totalitnému zriadeniu, tento krát okorenený sci-fi prvkami, originálnym príbehom a kvalitnou výpravou.
Kóma - Plagát
Kóma - Plagát / Zdroj Disclaimer
Chlapci z Brazílie - Plagát - Poster
Chlapci z Brazílie - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Ostrov doktora Moreaua - Plagát
Ostrov doktora Moreaua - Plagát / Zdroj Disclaimer
Prvky sci-fi sa objavujú aj v niekoľkých trileroch, dobrodružných či akčných filmoch: V Kóme (1978) doktorka zisťuje, že pacienti upadajúci do kómy končia v podivnom stredisku bostonskej nemocnice kde sa z nej už nikdy nepreberú. Chlapci z Brazílie (1978) zase sledujú skupinu bývalých nacistických pohlavárov, ktorí chcú s pomocou doktora Mengeleho vyklonovať nového Hitlera. Ostrov doktora Moreaua (1977) približuje príbeh šialeného vedca vyrábajúceho na odľahlom ostrove ľudsko-zvieracích mutantov.
Death Race 2000 - Plagát
Death Race 2000 - Plagát / Zdroj Disclaimer
Šialený Max - Plagát - Poster
Šialený Max - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
Muž, ktorý spadol na Zem - Plagát
Muž, ktorý spadol na Zem - Plagát / Zdroj Disclaimer
Death Race 2000 (1975) je tak ako jeho nedávny známejší remake zábavným trashom o pretekoch naprieč USA kde neplatia žiadne pravidlá a účastníci získavajú body za každého prejdeného človeka. Z podobného súdka je aj oveľa známejší Šialený Max (1979), o diaľničnom policajtovi, ktorý v postapokalyptickom svete bojuje proti motorkárskemu gangu. Film, ktorý objavil Mela Gibsona sa dočkal aj ďalších dvoch pokračovaní. Vyhľadávanou kuriozitou pre milovníkov podivných filmov je rovnako podivný David Bowie a jeho Muž - ktorý spadol na Zem (1976), kde hrá/nehrá mimozemšťana pristávajúceho na Zemi aby tu skúmal možnosti jej kolonizácie. Film je viac surrealistickou existencionálnou drámou ako klasickým sci-fi.
Superman - Poster -
Superman - Poster - Disclaimer
Moonraker - Poster - Poster
Moonraker - Poster - Poster Disclaimer
Žandár a mimozemšťania - Plagát - Poster
Žandár a mimozemšťania - Plagát - Poster Disclaimer
Superman (1978) ako filmová adaptácia jedného z najslávnejších komiksov všetkých čias, s hviezdnym obsadením sa stáva okamžite trhákom. Sci-fi nadšenie neobíde ani Jamesa Bonda keď sa vo svojom jedenástom filme Moonraker (1979) vydáva zachrániť svet do vesmíru a ani inšpektora Cruchota, ktorý musí odraziť mimozemskú inváziu v Žandárovi a mimozemšťanoch (1979).
StarTrek - Plagát - Poster
StarTrek - Plagát - Poster Disclaimer
Invázia zlodejov tiel - Plagát - Poster
Invázia zlodejov tiel - Plagát - Poster Disclaimer
Divoká planeta - Plagát - Poster
Divoká planeta - Plagát - Poster / Zdroj Disclaimer
V tom istom roku vzniká aj Star Trek: Film (1979), ktorý sa v pomalom priamočiarom príbehu svojou atmosférou a filozofiou odkláňa od zabehaného tempa seriálu a vzbudzuje rozporuplné pocity, jeho kvality sú však nesporné. Po dvadsiatich rokoch sa sfilmovania opäť dočkala Invázia zlodejov tiel (1978) stále rovnako napínavá, s dejom tento krát preneseným z amerického vidieku do San Francisca. V Európe sa rodí netradičný animovaný česko-francúzsky film Divoká planéta (1973). Surrealistická vízia fantastického sveta kde sú ľudia lovený ako zver a chovaný inou vyspelou civilizáciou ako domáce zvieratá. Jeden mladý chlapec má však mimoriadne schopnosti a čoskoro má byť osud ľudstva v jeho rukách. Nevšedný, trochu bizardný, ale na druhej strane o to zaujímavejší film sa určite neoplatí prehliadnuť.
Skúška pilota Pirxa - Plagát
Skúška pilota Pirxa - Plagát / Zdroj Disclaimer
Solaris - Plagát - Poster
Solaris - Plagát - Poster Disclaimer
Stalker - Plagát - Poster
Stalker - Plagát - Poster Disclaimer
Skúška pilota Pirxa (1978) je Poľsko – Sovietskym filmom o vesmírnom lete, na ktorý je nasadený aj robot majúci za cieľ preveriť jednanie ľudí v krajných situáciách. Zo Sovietskeho zväzu prichádza niekoľko ďalších sci-fi filmov, rodinných, komediálnych, agitačných, ale aj pár snáh o triler, zväčša však veľmi rozporuplnej kvality. Nad všetkými jednoznačne vyčnieva Andrej Tarkovskij a jeho dve výrazné diela: Solaris (1972), hypnotický, mnohovýznamový príbeh o tajomnej planéte zhmotňujúcej ľudské myšlienky dávajúcej nám možnosť spoznať samých seba a Stalker (1979) o trojici mužov vydávajúcich sa do záhadnej Zóny, ktorý je tiež náročným filozofickým dielom skúmajúcim ľudskú dušu. Tarkovského filmy určite nie sú pre každého, ale aj vďaka svojmu až magickému vyzneneniu a nevšednej atmosfére sú považované za jedny z najkvalitnejších sovietskych filmov.
Temná hviezda - Plagát - Poster
Temná hviezda - Plagát - Poster Disclaimer
Votrelec - Plagát - Poster
Votrelec - Plagát - Poster Disclaimer
Blízke stretnutia tretieho druhu - Poster
Blízke stretnutia tretieho druhu - Poster / Zdroj Disclaimer
Sedemdesiate roky však patria hlavne niekoľkým filmárom, ktorí budú nasledujúce desaťročia ovplyvňovať žáner sci-fi tak ako nikto predtým. Prvým z nich je John Carpenter, ktorý aj keď nikdy nevynikal monumentálnou produkciou a veľkolepými scénami a jeho pole pôsobnosti boli skôr nízkorozpočtové béčkové filmy, zaradil sa k najznámejším tvorcom žánru a väčšina jeho diel sa stala kultovými. Temná hviezda (1974) riešiaca vážne situácie ohľadne dlhodobého pobytu vo vesmíre, mimozemského života či umelej inteligencie s komediálnym nadhľadom, síce ešte nedosahuje kvalít jeho neskorších filmov, mala však na žáner sci-fi veľký vplyv. Keď jej scenárista Dan O'Bannon začal s písaním akejsi hororovej verzie Temnej hviezdy ešte netušil, že sa bude podieľať na zrode jednej z najväčších filmových legiend žánru. Tento scenár totižto dostal anglický vizuálny mág Ridley Scott, ktorý priniesol úplne iný pohľad na vesmír, na aký boli dovtedy ľudia zvyknutí. Ukázal nám, že aj vesmír môže byť plný depresie a strachu, ktorý navodzovala nielen dokonalá filmová príšera, ale aj celkové realistické spracovanie. Počiatočnú hrôzu z neznámeho, nahradila hrôza z neporaziteľného protivníka bez strachu či emócií, v situácii, z ktorej niet úniku. Votrelec (1979) tak stvoril žáner klaustrofobický horor, ktorý sa neskôr dočkal nekonečného množstva nasledovníkov. Svoju víziu trochu iného prvého kontaktu s mimozemšťanmi prináša aj Steven Spielberg vo svojom sci-fi debute Blízke stretnutia tretieho druhu (1977). Keď sa na odľahlom letisku v púšti objavia zmiznuté lietadlá z druhej svetovej vojny a observatóriá zachytia podivne signály z vesmíru, medzinárodná skupina začne prípravy na prvý kontakt, ktorý sa má uskutočniť na odľahlom mieste v USA. Na rovnaké miesto je hnaná aj skupina ľudí, ovládaná zvláštnou mimozemskou silou. Nie prevratný, avšak z filmárskeho hľadiska kvalitný projekt, čerpajúci z populárnej témy sa stal známym hlavne detailným a v rámci možností realistickým vykreslením nadviazania kontaktu s mimozemskou civilizáciou. Dôležitejší ako samotný film je však režisér, ktorého záujem o sci-fi zrodí v budúcnosti ešte niekoľko žánrových klasík.
Hviezdne vojny - Banner
Hviezdne vojny - Banner / Zdroj Disclaimer
V roku 1971 natočil vtedy začínajúci filmár George Lucas v celku priemerné a nie príliš originálne sci-fi THX 1138 ktoré by, nebyť jeho ďalšieho projektu, asi upadlo do zabudnutia. Ten začal ako trinásť stranový koncept neúspešne ponúkaný filmovým štúdiám no nakoniec sa vyvinul v najväčšiu ságu v dejinách sci-fi. Hviezdne vojny (1977) sa stali rozprávkou o boji dobra so zlom, mixujúcou všetky možné prvky z rôznych legiend, náboženstiev, filozofií, histórie či politiky. Veľkolepé vesmírne bitky, svetelné meče, vznešený rytieri Jedi, všemocná vesmírna Sila, však neboli tým jediným, čo ľudí na Hviezdnych vojnách zaujalo. Bol to aj príbeh hlboko zakorenený v každom z nás, príbeh oživujúci v ľuďoch nádej a idealizmus. Banálna a práve tak príťažlivá zápletka o farmárskom chlapcovi, ktorému tajomný mentor odhalí jeho poslanie zničiť ríšu zla a nastoliť spravodlivosť v Galaxii, odohrávajúca sa na pozadí epického boja so zákerným impériom, zabalená do fenomenálnej trikovej a hudobnej stránky si našla a vždy bude nachádzať cestu k miliónom ľudí na celom svete. Takto sa zrodil fenomén, ktorý presiahol nielen žáner sci-fi, ale aj filmový priemysel ako taký.
V sedemdesiatych rokoch sci-fi dospelo a stalo sa plnohodnotným mainstreamovým žánrom, jeho skutočná zlatá éra má však ešte len prísť. O tejto dobe ďalších veľkých tvorcov a ich diel si povieme v ďalšej časti.
Mojich Top 10 sci-fi filmov dekády:
1. Votrelec
2. Star Wars: Epizóda IV
3. Kozorožec 1
4. Superman
5. Invázia zlodejov tiel (1978)
6. Moonraker
7. Westworld
8. Žandár a mimozemšťania
9. Kmen Andromeda
10. Kóma
_______________________________________

Roland Axenberg

Roland Axenberg
"Sci-fi je existenčná metafora, ktorá nám dovoľuje rozprávať príbehy o stave ľudí. Isaac Asimov raz povedal: Jednotlivé sci-fi príbehy môžu vyzerať neustále triviálne zaslepeným kritikom a filozofom dneška, ale jadro sci-fi, jeho podstata, sa stalo veľmi dôležitým pre našu spásu, ak máme byť vôbec spasení." — SG-1 (200) ++++++++++++++++++ Čo keď ľudia považujú stroj za svojho Boha, pretože ľudia majú schopnosť vytvárať veci, ktoré ich presahujú? Čo keď človek kedysi vytvoril večné stroje aby poprel svoju dočasnosť? Čo keď sa človek nakoniec začal tomuto stroju klaňať, pretože stroj je výsledkom racionálneho postupu, zatiaľčo on sám je len krehká hračka náhody? — Azimut

Diskusia

Stano Lacko
Jednoznacke Solaris, Votrelec a Hviezdne vojny.
30.01.2010
cyberstorm
jj,m hjdhjhdkjabhhk ô§§
d STAR WAAAARS, ghikhúäqô
30.01.2010
Stano Lacko
Okej okej, jasne star wars ;-)
30.01.2010
Stano Lacko
REKLAMACIA: ROLAND! KDE JE MOJ FILM SADOR VLADCA VESMIRU?
30.01.2010
Roland Axenberg
V ďalšej časti :D
30.01.2010
Roland Axenberg
U mňa jednoznačne vedie Žandár a mimozemšťania :))))
31.01.2010
Aldeberan
Roland: aj u mna :) konečne som zistil, že ten film, ktorý som kedysi videl a ktorý sa mi tak páči la volá Loganov beh. Vdaka :)
31.01.2010
kAnYs
Jj, Logan''s run bol celkom cool.
31.01.2010
kAnYs
Hmm, Roland, mozno by bolo vhodne popri prekladanych nazvoch spominut aj nazov originalny. Predsalen, niekedy su tie preklady sialene a tazko sa to na webe dohladava.
31.01.2010
Šaňo aka Babcom
Na co dohladavat na webe, ked to u nas je vsetko v databaze? klikni na objekt --- a! hla ho, originalny nazov! :)
01.02.2010

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Ďalšie články a poviedky v téme Filmová história sci-fi

Filmová história sci-fi, časť 9. (2010-2020)

Očakávania, že po úspechu Avatara (2009) sa dočkáme oživenia vysoko rozpočtových a originálnych sci-fi produkcií sa nenaplnili. Tie najveľkolepejšie a najvýpravnejšie sci-fi filmy sa držia osvedčených pokračovaní, ako to môžeme vidieť na príkladoch v univerzách Star Wars a Star Treku, ale hlavne tomuto desaťročiu nevládne nič tak, ako filmové adaptácie komiksov vydavateľstiev Marvel a DC Comics. Skutočne kvalitných a originálnych sci-fi filmov je tak aj naďalej pomenej, ale nájdu sa aj naozajstné klenoty.

Filmová história sci-fi, časť 8. (Malé veľké filmy)

Bonusová časť seriálu o histórii sci-fi filmov, v ktorej si povieme niečo o filmoch útočiacich z televíznych obrazoviek a políc videopožičovní.

Filmová história sci-fi, časť 7. (2000-2010)

Tak ako literárne aj filmové sci-fi sa začiatkom milénia dostáva do krízy. Originálnych námetov je čoraz menej a filmovej produkcii dominujú adaptácie komiksov, počítačových hier ako aj množstvo pokračovaní a prerábok. Kvantita však neustále rastie a nie je núdza ani o unikátne a komerčne mimoriadne úspešné diela.

Filmová história sci-fi, časť 6. (1990-2000)

Koniec milénia znamená aj koniec jednej éry sci-fi filmov plných skvelých nápadov, bombastických akčných scén a prelomových efektov. Prichádza posledné obdobie, po ktorom už nič nebude také ako predtým.

Filmová história sci-fi, časť 5. (1980-1990)

V osemdesiatych rokoch prežíva sci-fi zlatú éru. Plné peňaženky producentov, ktorí sú ochotný míňať na predtým nemysliteľné projekty dávajú vzniknúť množstvu výnimočných filmových diel.

Filmová história sci-fi, časť 4. (1970-1980)

V tejto časti sa zameriame na prelomové sedemdesiate roky, ktoré znamenali pre žáner sci-fi začiatok jeho najväčšieho rozmachu. Čas veľkých tvorcov a filmových legiend prichádza.

Filmová história sci-fi, časť 3. (1960-1970)

Tretia časť seriálu o histórii sci-fi na poli kinematografie. Dnes si povieme niečo o období malého skoku pre človeka, ale veľkého pre žáner sci-fi.

Filmová história sci-fi, časť 2. (1950-1960)

Pokračujeme v seriáli o histórii vedecko-fantastických filmov. Tentokrát sa zameriame na päťdesiate roky dvadsiateho storočia, v ktorých sa sci-fi začínalo stávať čoraz populárnejším žánrom.

Filmová história sci-fi, časť 1. (1900-1950)

Začíname nový seriál o histórii sci-fi filmov. V tejto časti si povieme niečo o filmových začiatkoch a najvýznamnejších sci-fi filmoch tohto obdobia.