Nástup domácej zábavy poznamenanej príchodom televízie, VHS a neskôr DVD nosičov dal vzniknúť množstvu filmov točených priamo pre tento segment trhu. Aj napriek nízkemu rozpočtu sa medzi nimi nájdu klenoty, ktoré majú svoje miesto nielen vo filmovej histórii, ale aj v našich nostalgických spomienkach. Pripravte sa na cestu do čias firmy Intersonic, televíznej stanice Cabel plus film či VTV, kedy internet takmer neexistoval a videopožičovne boli ešte hojne navštevované...
Obrovskú kamennú hlavu vznášajúcu sa nad krajinou a
Seana Conneryho v bikinách môžete vidieť v podivnom
Zardozovi (1974). Film netradične spracúva víziu postapokalyptickej spoločnosti, ktorá sa izolovaná od vonkajšieho barbarského sveta, vďaka genetike a prísnym pravidlám vyvinula do dokonalej spoločnosti. Aj táto dokonalosť má svoju cenu, ako sa dozvedá Conneryho hlavný hrdina, ktorý sa dostáva do tohto sveta vyvolených. Podobný námet má aj rovnako podivný
Chlapec a jeho pes (1975), podľa rovnomennej novely enfant terrible americkej fantastiky Harlana Ellisona. Tu hlavný hrdina, ktorým je chlapec a jeho telepatickými schopnosťami obdarený pes, nachádzajú v podzemnom úkryte bizarnú komunitu ľudí, s ešte bizarnejšími rituálmi. V sci-fi trilery
Saturn 3 (1980) žije Kirk Douglas so svojou partnerkou na odľahlej výskumnej stanici na mesiaci Saturnu, čo sa zmení keď k nim zavíta psychicky nestabilný člen posádky a jeho robot. Idylický život dvoch milencov vystrieda boj o život.
Kráľ filmových béčok Roger Corman točí a produkuje množstvo béčkových sci-fi filmov veľmi rozploruplnej kvality. Za zmienku stoja asi len po sebe vznikajúce sci-fi horrory
Galaxy of Terror (1981) a
Forbidden World (1982) a ešte pred nimi nie príliš vydarená sci-fi verzia Siedmych statočných
Sador - vládca vesmíru (1980), ktorá vzniká v atmosfére Hviezdnych vojen, ale zďaleka sa im nepribližuje. Zaujímavosťou je, že na efektoch pre tento film sa podieľal James Cameron, ktorý predtým pracoval ako produkčný dizajnér na Galaxy of Terror. Práve tu badať prvé náznaky Cameronoveho vizuálneho štýlu, ktorý sa neskôr na plno prejavil vo
Votrelcoch. Do podobnej polohy ako Sador - vládca vesmíru sa dostávajú aj
Ľadoví piráti (1984) ktorí sú však len nepodarenou komédiou kombinujúcou prvky z Hviezdnych vojen, Votrelca a množstvom ďalších sci-fi filmov.
Vojnové hry (1983) o chlapcovi, ktorý sa omylom napojí na obranný systém a v domnení, že hrá počítačovú hru vyvolá takmer tretiu svetovú vojnu, vychádzajú ako reakcia na studenú vojnu a rozvíjajúci sa svet počítačov. O dôsledkoch možnej tretej svetovej vojny hovoria aj tri filmy, vznikajúce krátko po sebe. Americký
Deň po (1983), britské
Vlákna (1984) a sovietske
Listy mŕtveho (1986).
Americký film je viac fiktívnym opisom možných katastrofických udalostí, zatiaľ čo Vlákna sú polo-dokumentárnym filmom zameraným na podrobnú analýzu nukleárneho holokaustu a života po ňom, ktorý vychádza zo staršieho, ale o to desivejšieho dokumentárneho filmu
The War Game (1965). Listy mŕtveho sú pomalou, hrôzostrašnou víziou postapokalyptického sveta a spoločnosti, okorenenou o rôzne filozofické úvahy. Všetky filmy patria k základným dielam svojho žánru a navždy ostanú mementom pre ľudí, ktorý by niekedy v budúcnosti chceli stlačiť červené tlačidlo.
Úspech Votrelca, ktorý stvoril subžáner klaustrofobického sci-fi hororu nasleduje obrovské množstvo béčkových napodobenín, medzi ktorými vyčnievajú niektoré veľmi vydarené kúsky.
Xtro (1983), ale hlavne jeho pokračovanie
Xtro II: Druhé stretnutie (1990) o výskumnom komplexe, ktorému sa podarí otvoriť bránu do inej dimenzie, by sa mohlo bez váhania označiť za direct-to-VHS pokračovanie Votrelca, samozrejme s čisto béčkovými atribútmi. To isté platí aj o
Netvorovi (1985), ktorý sa nachádza na saturnovom mesiaci Titan, kde ho objaví záchranný tím a kruto na to doplatí.
Podobne končí aj posádka ponorky
Hlbinná hviezda šesť (1989) a taktiež osadenstvo podmorskej stanice
Leviathan (1989), ktoré nachádzajú mimozemskú príšeru v hlbinách oceánu. Z radu výrazne vybočuje
Mesačná pasca (1989) s takmer až áčkovým technickým spracovaním a efektmi, v neposlednom rade aj s pomerne originálnym príbehom o astronautoch nachádzajúcich na Mesiaci mimozemskú loď spolu s podivným artefaktom. Po návrate na Zem v ňom nachádzajú príčinu havárie mimozemskej lodi a zakrátko musia bojovať aby ich nepostihol rovnaký osud. O nepriateľských mimozemšťanoch snažiacich sa zväčša zlikvidovať ľudstvo potom vzniká obrovské množstvo ďalších filmov.
Critters (1986) sú viac vtipnou ako vážnou inváziou malých chlapatých guličiek požierajúcich všetko čo im príde do cesty. Ich úspech je ocenený troma ďalšími pokračovaniami.
Temný vesmír (1987) pôsobí ako monster film, ktorý sa len náhodou objavil v osemdesiatych rokoch.
Životná sila (1985) je rôznorodým gulášom o mimozemských upíroch snažiacich sa obrať ľudí o ich energiu. Mimozemšťania, tento krát priateľský sa starajú o podivné zámotky v domove dôchodcov, na ktorých majú tie zvláštny vplyv.
Zámotok (1985) Rona Howarda je úspešnou sci-fi komédiou, ktorá si vyslúžila aj pokračovanie.
Do tretice tu nie je nikto iný ako Rutger Hauer, ktorý musí v
Zlomku sekundy (1992) zastaviť mutanta s čeľusťou akú by mu závidel aj
Votrelec. Skvelá temná atmosféra a takmer až Blade Runnerovský vizuál film posúvajú nad úroveň bežného béčka. Veľmi podarené je aj
Tajomné zlo (1987) o dobrom mimozemšťanovi v roli agenta FBI, ktorý ma za úlohu zastaviť nebezpečnú mimozemskú bytosť využívajúce ľudské telá ako bezduché agresívne schránky. Podobný námet môžeme vidieť aj v
Temnom anjelovi (1990), o mimozemskom drogovom dealerovi vysávajúcim z ľudí vzácnu látku. Zastaviť ho môže len Dolph Lungren, teda ak sa dokáže ubrániť nebezpečným mimozemským zbraniam, medzi ktoré patria aj lietajúce CDčka.
Borrower - Obete bez hláv (1991) sú potom už len slabým odvarom vyššie zmieneného.
Filadelfský experiment (1984) sa pohráva so známym, konšpirátormi veľmi obľúbeným experimentom americkej armády a prenáša ho do sci-fi roviny, s príbehom o cestovaní čase. Skutočne vydareným remakom klasiky je horor
Sliz (1988) o slize prilietajúcom z vesmíru aby sa nakŕmil obyvateľstvom zapadlého amerického mestečka. Pokiaľ ste si mysleli, že obrovské červy žijúce v zemi a požierajúce všetko na povrchu sú len v Dune,
Chvenie (1990) vás presvedčí o opaku. V tomto poctivom sci-fi horore s komediálnou príchuťou útočia na americký zapadákov, po úspechu jednotky dokonca hneď v troch pokračovaniach.
Neprávom nedoceneným filmom je sci-fi horor
Screamers: Hlasy z podzemia (1995) poľa poviedky Philipa K. Dicka o skupine ľudí prežívajúcich na vojnou spustošenej planéte. Ich hlavným nepriateľom sú stroje pohybujúce sa pod zemou, ničiace všetko živé. Za pozornosť stojí aj pomerne čerstvé pokračovanie
Screamers: Hon na človeka (2009).
Darkman (1990) s pár pokračovaniami je obstojným hororom Sama Raimiho o vedcovi zabitom na pokraji revolučného objavu, mstiacom sa svojim vrahom.
Jednotka, bojujúca taktiež s robotmi a tentokrát aj s časom sa objavuje v ďalšom VHSkovom béčku
A.P.E.X. (1994). Absolútna kultovka pre pamätníkov je
Exterminátor (1990) o triede budúcnosti, v ktorej sa skazenú mládež podujali napraviť novodobý učitelia - sadistický roboti. Niekdajšia akčná hviezda David Bradley sa stretáva z cyborgami v
Cyborg Cop (1993) a jeho pokračovaniach, ktoré by sa však ťažko dali označiť aspoň za béčkové.
Srandovné latexové obleky, amatérske bojové scény, ale zato kopa zábavy patria ďalšiemu VHSkovéme kultu
Mutronics (1991) s pokračovaním
Guyver: Temný hrdina (1994). Béčkam sa nevyhne ani sám Arnold Schwarzenegger. Sci-fi triler o klonovaní
Šiesty deň (2000) je už len slabým odvarom filmov z čias najväčšej arnoldovej slávy. To pravé a celkom kvalitné béčko stíha natočiť ešte v osemdesiatych rokoch, kde sa ako hlavný hrdina zúčastní drastickej reality show
Bežiaci muž (1987), ktorej hlavnou a jedinou cenou je prežitie. Veľmi podobne je na tom aj ďalšia béčková legenda
Obojok (1991).
Dolph Lundgren prichádza ako He-Man v Mattelovskej franchise klasike
Vládcovia vesmíru (1987). Na podobnej detskej vlne sa drží aj
Poslední hviezdny bojovník (1984). Postapokalytický svet, v ktorom sa konflikty o posledné zbytky surovín neriešia armádami, ale súbojom dvoch robotov môžeme vidieť v kultovom mechovskom sci-fi
Robot Jox (1990) od Stuarta Gordona, okrem iného tvorcu rovnako kultového
Re-Animátora (1985). Bláznivé akčné sci-fi
Spolok mutantov (1993) sa snaží byť akousi nízkorozpočtovou kombináciou Piateho elementu a Brazilu s prímesou tarantinoviek, originalitu a istú mieru zábavnosti mu uprieť nemožno.
Z podobného súdka je aj Cronenbergova
eXistenZ (1999), na ktorej je rukopis tohto autora Muchy neprehliadnuteľný. Z hororov ešte zaujmu austrálsky sympatický hororík
Nemŕtvy (2003) a nedávno uvedené, nie príliš vydarené
Svitanie (2009) od rovnakej režisérskej dvojice.
Veľmi schopným hororom so sci-fi zápletkou je
Zradná hlbočina (1999) o výskumnom stredisku, ktoré nechcene vyrobí superinteligentných a superhladných žralokov. V podobnom duchu sa nesie aj
Chobotnica (1998) o obrovskom živočíchovi, ktorý zhatí plány na únos supermodernej výletnej lode skupine zločincov. Na mori sa odohráva aj počítačový
Vírus (1999), ktorý prenikne z vesmíru na bojový krížnik aby ho premenil na svoju základňu pomocou ním naprogramovaných robotov.
Vládcovia bábok (1994) sú kvalitným trilerom podľa známej Heinleinovej novely. Veľmi podobná
Fakulta (1998) Roberta Rodrigueza dáva tejto téme nádych tínedžerského hororu a na VHS scéne sa stáva mimoriadne obľúbenou. Presným opakom je
Invázia (2007), ktorá je bezduchým plagiátom vyššie zmienených filmov.
Rovnomenná
Invázia (1996) Davida Twohyho je naopak celkom príjemným béčkom, ktorá sa opäť točí okolo mimozemšťanov snažiacich sa ovládnuť Zem.
Mutant (1995) bohužiaľ nevyužíva herecké obsadenie a
Gigerom dizajnovanú hlavnú príšeru a vďaka fádnej réžii končí ako typické béčko,
Mimic (1997) sa naopak vďaka vizuálnemu majstrovstvu Guillerma del Tora dostáva za túto hranicu.
Slušným sci-fi je nedocenená retro komiksovka
Rocketeer (1991), o tajnom nacistickom pláne novej ničivej zbrane a osamotenom hrdinovi, ktorý musí vybojovať bitku nielen o budúcnosť Ameriky, ale aj o srdce svojej milej. Pozoruhodným by sa dal nazvať
Freejack (1992) o závodníkovi, ktorý je po náraze vymrštený do budúcnosti aby tu bojoval o svoj život. Legendárny John Carpenter spolu s klesajúcou kvalitou jeho snímkov skĺzava v deväťdesiatych rokoch do béčkovej sféry.
Neviditeľný na úteku (1992) je pomerne zábavným, odľahčeným príbehom o neviditeľnom mužovi.
Mesto prekliatych (1995) sú ešte celkom pozerateľným remakom staršieho hororu o mestečku s podivne sa správajúcimi deťmi, zato
Duchovia Marsu (2001) sú už tragickým dôkazom upadajúceho Carpenterovho talentu.
Impostor: Živá zbraň (2001) je nepodarenou snahou o sfilmovanie ďalšej Dickovej poviedky.
Super Mario Bros. (1993) a
Street Fighter: Posledný boj (1994) podľa rovnomenných počítačových hier končia ako nechcené komédie na smetisku filmových dejín. Režisér Albert Pyun bol majster filmových béčok, niekedy neprávom označovaný za nového Ed Wooda, ktorého filmy, hlavne z jeho rannej tvorby, sa radia medzi béčkové klasiky 80. rokov. Za najlepšie by sa dali označiť asi
Kyborg (1989) a
Rytiery (1993), obidva sú postapokalyptické filmy, v ktorých hlavnú úlohu hrajú kyborgovia, bojové umenie a maximálne béčkový scénár. Práve v Kyborgovi na seba upozornil Jean - Claude Van Damme, ktorý neskôr točí divácky úspešného
Univerzálneho vojaka (1992) a v zápätí sa predstavuje v taktiež akčnom sci-fi
Timecop (1994), ktoré síce nekončí fiaskom, za úspech sa však považovať rozhodne nedá. Za podobný film sa dá označiť
Jediný (2001) s akčnou hviezdou Jetom Li a sci-fi tématikou je šmrncnutý aj veľmi podarený akčný film Johna Woo
Tvárou v tvár (1997).
Vojna proti nemŕtvym (2008) sú príjemným akčným steam punkovým sci-fi, ktoré bohužiaľ trpí mizerným rozpočtom. Dvaja béčkoví klasici prekvapujú mimoriadne podarenými kúskami: Paul W.S. Anderson so svojim
Rallye smrti (2008) ako voľným remakom klasiky vyššie zmieneného Rogera Cormana Death Race 2000 (1975) sype nápady a mimoriadne podarené akčné scény, zatiaľ čo jeho kolega Neil Marshall v
Súdnom dni (2008) kombinuje všemožné prvky sci-fi a fantasy filmov v asi najčistejšom béčku aké bolo kedy natočené.
Posledný odsek nebude chýbať ničomu inému ako vesmírnym sci-fi. Pred Sunshine Dannyho Boyla tu bola
Slnečná hrozba (1990), ktorá síce neoplývala tak zručnou réžiou a psychológiou postáv, ale vďaka nekonečným reprízam na niekdajšej VTV sa vryla mnoho divákom do pamäti. Ešte horšie je na tom
Wing Commander (1999), aj keď vizuálne príťažlivý, vďaka dieram v scenári a celkovo nie príliš zvládnutej réžii tvorcu ságy Chrisa Robertsa končí ako prepadák. Škoda, že si jeden z najlepších svetov military sci-fi obsahujúci množstvo počítačových hier a kníh nevyslúžil lepšie filmové spracovanie, za pozretie však rozhodne stojí.
Supernova (2000), pri ktorej sa vystriedali traja režiséri končí tak ako by sa dalo čakať, absolútnym režisérsko-hereckým peklom. Aj keď technické spracovanie by sa opäť dalo označiť za prvotriedne.
História béčok a áčok, ktoré ako béčka skončili je za nami. Svet televízie, VHS a DVD je nekonečný a každý má v ňom svoje vlastné zákutie. Podeľte sa s nami o váš najobľúbenejší nostalický zážitok. Nech spomienky ožijú!
Mojich Top 10 sci-fi béčok:
1. Screamers: Hlasy z podzemia
2. Mesačná pasca
3. Mimic
4. Zradná hlbočina
5. Zlomok sekundy
6. Bežiaci muž
7. Súdny deň
8. Univerzálny vojak
9. Wing Commander
10. Neviditeľný na úteku
Mojich Top 10 sci-fi guilty pleasure:
1. Rocketeer
2. Robot Jox
3. A.P.E.X.
4. Exterminátor
5. Temný anjel
6. Chobotnica
7. Xtro II: Druhé stretnutie
8. Invázia
9. Netvor
10. Tajomné zlo
_______________________________________