Rok 2021 veľkým blockbusterom veľmi neprial. Kiná boli z dôvodu covidu zväčša zavreté a aj premiéry filmov sa posúvali na neskoršie obdobia. Napriek tomu sme sa však dočkali asi najväčšej filmovej udalosti v podobe novej Duny a hneď niekoľkých komiksoviek. Spolu s tým sa objavilo aj niekoľko zaujímavých artových diel i filmov odvysielaných na rôznych streamovacích platformách.
Nech sa páči, prinášame zoznam tých najzaujímavejších.
A House on the Bayou (réžia a scenár Alex McAulay)
Keď sa prevalí nevera na strane manžela, manželský pár sa rozhodne, že to prekonajú a spolu s dcérou sa vydajú na dovolenku do domu na dedine. Najbližší susedia sú na kilometre vzdialení, no v obchode stretávajú čudného bradatého uja a mladého chlapca, ktorí sa im zdajú milí a pozvú ich na večeru. Večera začne obligátne, no atmosféra postupne hustne a pocit nepokoja narastá. Ide o „Home Invasion“ horor, len podaný úplne iným štýlom, ako by ste čakali. Dominuje silná atmosféra nepokoja a paranoje, na plátne sa vyložene temné veci nedejú, no je ich cítiť niekde za rohom, v pozadí. Zvláštnosťou filmu je, že tá tajomná moc nemá zlý charakter, ale ide o akési temné dobro, síce mysteriózne ale spravodlivé. Nenápadný, ale vydarený horor.
A Quiet Place, Part II (réžia a scenár John Krasinski)
Znova sa stretávame s rodinou Abbottovcov, ktorí vďaka najstaršej nepočujúcej dcére prežili apokalypsu. Za aktuálne vymretie ľudstva sú zodpovedné tajomné bytosti extra citlivé na akýkoľvek zvuk a len schopnosť hlavných hrdinov dorozumievať sa posunkovou rečou im zachránila život. Teraz však musia opustiť svoj úkryt a čeliť nielen nebezpečným mimozemšťanom, ale aj ľuďom. Pokračovanie survival hororového trháku z roku 2018.
Don't Look Up (réžia a scenár Adam McKay)
Tohtoročný najsledovanejší film na Netflixe dorazil na obrazovky koncom roku a takmer okamžite vyvolal nával rozporuplných emócií. Kým jedni ho milujú a vyzdvihujú do nebies, iní ho zatracujú a považujú za propagandu. V každom prípade ide o snímku tak nabitú hviezdami, až vo švíkoch praská. Film si berie na mušku aktuálne protivedecké hnutie, klimatoskeptikov a antivaxerov, politikov, obchodné nadnárodné techno-spoločnosti i multiplatformové médiá... proste všetko, čo rezonuje súčasnou politicko-spoločenskou scénou a zasadil ho do satirickej grotesky, priam frašky, ktorá až nepríjemne a treba povedať že cielene, pripomína našu realitu. Za nás jeden z top troch filmov roku 2021.
Dune (réžia Denis Villeneuve a scenár Jon Spaihts, Denis Villeneuve a Eric Roth)
Atreidi. Harkoneni. Piesočné červy. Korenie. Muad’Dib. Duna. Nesfilmovateľné dielo sa konečne podarilo adaptovať do solídnej, takmer dokonalej verzie. Frank Herbert by mal radosť! Čo na tom, že má pár nedostatkov. Je rozdelená na dve časti a niektoré sekvencie, či priam celé dejové línie sú, v porovnaní s knihou, vypustené. TOTO je film, ktorý svojou atmosférou, príbehom, hereckými výkonmi, vizuálnym spracovaním... jednoducho tým všetkým očaril fanúšikov knižnej predlohy. A hoci nie je dokonalý – nie, naozaj nie je – musím uznať, že sa to Denisovi Villeneuvemu skrátka podarilo a stvoril snímok, ktorý hravo prekoná Lyncha a dlho ostane v pamäti nielen zarytých fanúšikov knižnej predlohy, ale i bežných návštevníkov kina. Jednoznačná udalosť roku!
Finch (réžia Miguel Sapochnik, scenár Craig Luck a Ivor Powell)
Tom Hanks už hral asi všetko: autistu, HIV pacienta, stroskotanca, astronauta i milovníka morských panien. Najnovšie sa ukázal v postapo žánri – a celkom mu to išlo. Atmosférický príbeh o mužovi, psovi a robotovi putujúcich zničenou krajinou, na ktorom je vidno každý vynaložený dolár. Film nepatrí k tým akčným veľkým blockbusterom a divákov upúta skôr poetikou a hereckým Hanksovým výkonom. Malý veľký film, ktorý si zamilujú najmä fanúšikovia filozofickejších snímkov.
Free Guy (réžia Shawn Levy, scenár Matt Lieberman a Zak Penn)
Haluz roku! Ak si nejaký snímok takýto titul zaslúži, tak jednoznačne Free Guy. Ako sa asi cítia NPCéčka v najnovšej počítačovej hre, ktorú tak radi hráte? Majú vlastnú vôľu? Uvedomujú si, čo sa s nimi deje? Na toto by mohol dať odpoveď práve spomínaný film s Ryanom Reynoldsom v hlavnej roli, Akčná komédia, ktorá má omnoho hlbšie posolstvo, než sa na prvý pohľad zdá. Má nápad, štýl, humor, Deadpoola a Shawna Levyho na režisérskej stoličke. Bomba!
Last Night in Soho (réžia Edgar Wright, scenár Edgar Wright a Krysty Wilson-Cairns)
Wrightovi sa podarila veľká vec. V Last Night in Soho zobral to najlepšie z klasických giallo filmov a vylepšil to desaťnásobne. Film je to vizuálne úchvatný, plný hereckých koncertov, po mnohých stránkach prekvapivý a najmä ku koncu vás rozhodne priková hlboko do sedadiel. Pre fanúšikov hororu sa jedná o povinnú návštevu kina a pre mňa osobne o možno najlepší zážitok z kinosály za posledných zopár rokov. Bravó!
Nine Days (réžia a scenár Edson Oda)
Samotársky muž vedie radu rozhovorov s ľudskými dušami, aby vybral tú, ktorá dostane príležitosť narodiť sa. Tak znie oficiálna noticka k artovému atmosférickému filmu, ktorý mal síce festivalovú premiéru už lete 2020, ale do kín a širšieho povedomia sa kvôli pandémii dostal až minulý rok. Pomalý a hĺbavý film so solídnym nápadom možno nie je pre každého, rozhodne však patrí k príjemným prekvapeniam minulého roku.
Minimalistické survival scifíčko o takej banalite, ako je dýchanie. Áno, v bežnom živote si to človek neuvedomí, ak mu zrovna nejde o život tak, ako hlavnej postave stvárnenej skvelou Mélanie Laurent. Tá sa zobudí v poškodenej kryokomore, z ktorej musí uniknúť skôr, ako sa jej minie kyslík. Réžiu mal na starosti výborný Alexandre Aja, ktorý dokázal do komorného prostredia narvať nielen niekoľko twistov ale aj pár jump scarov. Jedna z najlepších Netflix produkcií roku 2021.
Paranormal Activity: Next of Kin (réžia William Eubank, scenár Christopher Landon)
Nová časť Paranormal Activity s podtitulom Next Of Kin nemá veľa spoločného s pôvodnou sériou, čiže žiadnych duchov nečakaj, ale žánrovo sa presunieme do folk/cult hororu. Mladé dievča s partiou kamošov sa rozhodne natočiť dokument o svojej rodine Amišov, ktorí žijú hlboko v lese (pripomenie Midsommar). Ako asi tušíte, postupne sa rodina začne chovať divne a s tým sa vynára jedna temná záležitosť za druhou. Tu vzniká hlavná výčitka k filmu a to konkrétne ku dvom scénam. Podposteľová scéna a scéna á la Nočná mora z Elm Street nezapadajú do pointy príbehu. Príbeh je zaujímavo vystavaný a skvelo graduje. Pomaly, malými krokmi odhaľuje tajomstvá rodiny a sem-tam nám ponúkne aj ľakačku, ktorá spôsobí až infarkt. Svoju desivosť však predvedie vďaka vybudovanej atmosfére, ktorú šikovne postaví, tehlu po tehle. Film predvedie svoju moc hlavne pri scéne s vchádzaním do jamy alebo pri samotnej záverečnej naháňačke, kde tuhne krv v žilách. Nová časť Paranormal Activity prekvapila, vykašlala sa na minulosť a priniesla svieži a temný víchor do tejto série.
Space Sweepers (réžia Jo Sung-hee, scenár Yoon Seung-min, Yoo-kang Seo-ae a Jo Sung-hee)
Ďalšie scifíčko z dielne Netflixu, tento raz od juhokórejcov. Klasická neutešená budúcnosť, lovci vesmírneho odpadu, pátranie po zmiznutej dcére, tajomná androidka i záchrana Zeme. K tomu celkom solídny záporák, akcia, poriadna dávka emócií a slušný príbeh i herecké výkony. Nesmieme zabudnúť na kvalitné triky, ktoré aziati jednoducho vedia. Pretrepať, nemiešať a podávať večer s pukancami, ideálne na čo najväčšej obrazovke. Odporúčame pre milovníkov zábavného scifi.
Spider-Man: No Way Home (réžia Jon Watts, scenár Chris McKenna a Erik Sommers)
Tretí film tretieho hraného Spideyho vrazil do slovenských kín síce až začiatkom tohto roku, no celosvetovú premiéru mal v roku 2021. Spider-Man je skvelým komiksáčom – a jednoznačne najlepšou marvelovkou. Prináša presne to, čo sme videli v traileri – nič viac, nič menej. Pre niekoho možno sklamanie, pre mnohých však najlepší diel novodobej Dosney/Marvel/Sony série, ktorá poteší nejedného milovníka dávnych inkarnácií pavúčiaka so starými hercami. Skvelý fanservis, nielen v oblasti hlavných, ale aj vedľajších postáv. A záver? Multiverzum, tras sa!
Stowaway (réžia Joe Penna, scenár Joe Penna a Ryan Morrison)
Utajený pasažier, pod ktorým môžeme u nás film zhliadnuť, je klasickým príkladom realistického a zároveň minimalistického scifíčka. Čo ak na ceste na Mars natrafíte na čierneho pasažiera, ktorý navyše nenávratne poškodí životne dôležitý systém lode? Výpočty spotreby vzduchu a nárastu toxických splodín nepustia a tak je život pôvodne troj-, teraz už štvorčlennej posádky v ohrození. Na Zem sa vrátiť nedá a na Mars je ešte ďaleko. Fyzika nepustí a ostáva jediné riešenie. Koho obetovať? A je to vôbec správne? Drámu riešiaca etický problém par excellence, zápletkou pripomínajúcu slávnu poviedku Chladné rovnice od Toma Godwina, priniesol Netflix a naozaj stojí za to!.
The Green Knight (réžia a scenár David Lowery)
Nádherný poetický snímok od Davida Loweryho rozpráva príbeh o sirovi Gawinovi, rytierovi guľatého stolu a Zelenom rytierovi, tajomnej postave, ktorá ho počas Vianoc vyzve na súboj. Klasická stredoveká legenda patrí k najznámejším artušovským mýtom už od polovice 14. storočia a jej prerozprávanie v podobe takmer artového filmu patrí k vrcholovým zážitkom tohto roku. Príbeh o hrdinstve, oddanosti, púti, cti a – áno, aj o strachu, má ešte aj súčasnému divákovi dosť čo poskytnúť. Pomaly plynúci dej perfektne sadne k mytologickému rázu snímky a výborne dopĺňa zážitok z premietania. A hoci to nie je náš najobľúbenejší film s artušovskou tematikou (to prvenstvo aj naďalej okupuje staručný Excalibur z roku 1981), je Zelený rytier skvostom, ktorý sa oplatí zhliadnuť viac, než len jeden raz.
The Medium (réžia Banjong Pisanthanakun, scenár Chantavit Dhanasevi a Na Hong-jin)
Príbeh filmu pripomenie klasiku THE EXORCIST, čiže do mladej dievčiny sa „napchá“ démon (v tomto prípade viacero ázijských démonov) a začnú si s ňou robiť čo chcú. Jedinou cestou, ako ju zbaviť zla je zložitý rituál, na ktorý sa začne celá rodina pripravovať. Film je zároveň natočený ako found-footage dokument, čo nemusí každému sadnúť. Ako je pre ázijské filmy typické, tempo deja je pomalé, atmosféra sa graduje pomaly, no pekne – tehla po tehle, až do veľkého finále. Ďalším faktorom, ktorý oddeľuje ázijskú filmografiu od západnej je, že je to síce horor, no dôjde aj na prvky rodinnej drámy, či čiernej komédie, keď nerátam finále, ktoré je doslova nasiaknuté temným hororom. Dielo prekvapí tým, ako sa to celé vyvinie a kde sa až tvorcovia odvážia zájsť. RANG ZONG je ázijská podoba THE EXORCIST, len pomalejšia, atmosferickejšia s výrazne temným záverom. Ak máš viacej času a chuť si dať náročnejší horor, smelo do toho.
The Mitchells vs. the Machines (réžia Mike Rianda, scenár Mike Rianda a Jeff Rowe)
Film o jednej vzbure robotov, alebo inak povedané: nikdy neštvite priemernú americkú rodinu! Spočiatku priemerný snímok sa časom zmenil v maximálnu humornú popcornovú zábavu, pri ktorej sme sa od určitého okamihu už nedokázali prestať rehotať ako diví. A záverečná bitka medzi matkou rodiny a vystrašenými bojovými robotmi u nás doslova spôsobovala brušné kŕče. Animák ako remeň!
The Night House (réžia David Bruckner, scenár Ben Collins a Luke Piotrowski)
Dominanciou filmu je jeho tajomnosť a temnota po každej stránke. Dej filmu rozpráva záhadný príbeh, ktorý pomaly odhaľuje svoje temné kúty a neustále kladie otázky a odpovede ostávajú veľakrát na divákovi. Atmosféra filmu sa pomaly, ale postupne nabaľuje, až sa dá ku koncu filmu doslova krájať a vy ste úplne filmom pohltení. Rovnako na tom je aj vizuál, hlavne „inverzný“ svet, ktorý je zobrazený ako tajomné a temné (až artovo) miesto, do ktorého by som nechcel vkročiť. Niektoré zábery bola hotová radosť pre oči. Žánrovo dielo kráča po dvoch brehoch – jednak atmosferický a tajomný horor a na druhej strane ide o dosť drsnú a komornú drámu o strate blízkej osoby. Dokonca by sa aj celý film dal brať ako len temná psychologická dráma, záleží len na interpretácii. V časti „dráma“ doslova exceluje hlavná herečka – Rebecca Hall, ktorá hrá dosť expresívne (točenie očami, grimasy, polo úsmevy...), no presvedčivo a nenútene. Mal som z nej pocit, že tú rolu nehrá, ale je priamo tou „Beth“, ktorá je skúšaná temnými silami. Tento film nie je na oddych, ale naopak, je potrebné si naštartovať mozgové bunky a pripraviť sa na to, že ich bude potrebné používať počas celej dĺžky filmu a ešte aj po ňom. Každopádne – veľmi vydarený zásek do novodobého hororu a niečo mi vraví, že meno David Bruckner ešte v hororovom svete niečo predvedie.
The Subject (z antológie V/H/S 94) (réžia a scenár Timo Tjahjanto)
Ide síce o krátku filmovú poviedku, no totálne masakrálnu. Prepojenie cyberpunku s gore hororom dotiahnuté do dokonalosti – originálne, šialené, drsné a krvavé. Celý čas ti bude behať chladný vzduch po tele a keď si zároveň fanúšik hry Quake, tak ti srdce začne biť od nadšenia. Veľká hororová lahôdka!
The Suicide Squad (réžia a scenár James Gunn)
Ďalší tohtoročný DC komiksáč, ktorý sa dostal do nášho zoznamu a druhý pokus o Suicide Squad – tentoraz o poznanie lepší než predchádzajúci Ayerov z 2016. V podstate tu šľape takmer úplne všetko – akcia, logika, humor i napätie. Skupina antihrdinov je síce podobne nesúrodá ako v predchádzajúcom filme, chémia medzi nimi však pracuje omnoho lepšie. Môže za to najmä scenár, ktorý ani zďaleka nemá toľko hluchých miest a svoje určite spravila aj postprodukcia. Aj keď výraznú megahviezdu v podobe Willa Smitha tu nenájdeme, Idris Elba, John Cena a Margot Robbie ho viac než dostatočne zastupujú. Film nebude nikdy patriť do zlatého fondu kinematografie a určite si ho nepustíte niekoľkokrát za sebou, na rozdiel od povedzme Snyderovho JL, ale na umiestnenie v best of 2021 stačí. Príjemná akčná a zábavná jednohubka.
The Witcher: Nightmare of the Wolf (réžia Kwang Il Han, scenár Beau DeMayo)
Čo vlastne bolo pred Zaklínačom? Táto otázka isto vŕtala v hlavách mnohých čitateľov, hráčov i divákov. Tento rok sme mali možnosť sa to dozvedieť. Kreslený film, ktorý slúži ako spinoff a prequel k seriálovému Zaklínačovi sa snaží osvetliť historické udalosti frančízy i niektorých postáv. Prostredníctvom mladého Vesemira sa tak dozvedáme o udalostiach pred obliehaní Kaer Morhen a aj ako vlastne k samotnému obliehaniu došlo. Na záver už len uvediem, že o skvelú animáciu sa postarala juhokórejská spoločnosť Studio Mir (okrem iného aj Legend of Korra).
Titane (réžia a scenár Julia Ducournau)
Nestáva sa často, že hororový film dostane významné ocenenie. Nie to ešte Zlatú Palmu na festivale v Cannes alebo cenu divákov na festivale v Toronte. Vravím o snímke Titan. Dielo rozpráva pomocou viacerých žánrov – prevažuje body horor a melodráma – príbeh dievčiny, ktorá má silnú sexuálnu túžbu nie po mužskom alebo ženskom pohlaví, ale po aute (titane), raz jej podľahne a začnú sa diať desivé veci. Francúzsky snímok je šikovnou a kreatívnou metaforou na problémy, ktoré na nás v aktuálnej dobe kývajú. Láska k niečomu nezvyčajnému, čo nespadá do tradičných hodnôt, uväznenie človeka v nesprávnom tele, nechcené tehotenstvo či zaslepenosť pred pravdou. Týchto otázok by sa tu dalo nájsť viac, len neskáču prvoplánovo na diváka, ale sú šikovne poukrývané pod nechutnou a odpudivou plachtou hororu. Na prvý pohľad drsný a odpudivý horor, ktorý v sebe skrýva mnohé otázky na zamyslenie a predáva to neopakovateľnou atmosférou a vydareným vizuálom. Film nie pre každého, no kto sa vie na neho napojiť, dostane prvotriedny zážitok.
Zack Snyder's Justice League ({i,réžia Zack Snyder, scenár Chris Terrio, Zack Snyder a Will Beall)
Chceli sme to. Túžili sme po tom. Splnilo sa nám to. Liga spravodlivosti v podaní zostrihu od Zacka Snydera je v porovnaní s pôvodnou verziou od Jossa Whedona úplne novým filmom. OK, možno nie úplne, ale minimálne z polovice áno. Mnohé udalosti vo filme len načrtnuté dávajú v novom podaní omnoho väčší zmysel, psychológia postáv je prepracovanejšia a celý príbeh epickejší. Nie je to však len zásluhou enormnej dĺžky filmu, vďaka ktorej pôsobí skôr ako miniséria, než jednotný a celistvý film. Zack Snyder sa s Ligou vyhral, poskytol nám čiastkové dejové línie jednotlivých postáv, ktoré do seba vo finále veľmi pekne, bez akéhokoľvek významnejšieho škrípania zapadli. Aj vďaka tomu sme získali lepší pohľad do motivácie jednotlivých hrdinov. Vo výsledku sme tak konečne po štyroch rokoch znova dostali šancu zhliadnuť mamutí, štvorhodinový epos, ktorý sa svojim spracovaním blížil dokonalosti. Škoda len, že sa asi už nedočkáme pokračovania Snyderovej temnej série.
Roland Axenberg
Ešte by som doplnil The Tomorrow War - jedno z kvalitnejších scifi minulého roka.
29.01.2022
cyberstorm
@Roland: áno aj nie, Dosť som ten film zvažoval, úprimne, ale na druhú stranu mi prišiel menej sympatický než napríklad Shang Chi a ten tu ani len nie je. Treba to tak brať, že tie to charty sú vždy tak trocha subjektívne.
30.01.2022
Máme za sebou znova rok plný anime. Dobré anime, nepozerateľné anime, epické príbehy, ktoré v nás rozprúdili sny dosiahnuť niečo veľké, ako aj série, ktoré chytili za srdce a do očí priniesli slané vodopády.
Tuzemský trh s mangou má už dlhodobo pod palcom české vydavateľstvo CREW. Snáď nijakého nadšenca ázijskej popkultúry neprekvapuje fakt, že aj uplynulý rok si CREW pre nás pripravila množstvo skvelých kúskov. Ohliadnime sa spolu za rokom 2021 a pripomeňme si mangy, na ktoré budeme v dobrom spomínať.