RPG nie je iba raketomet - Roll 4 initiative! (úvod)
Keď sa povie RPG väčšina ľudí, ktorí vôbec majú tušenie, že táto skratka existuje, si predstaví buď reaktívny protitankový granátomet alebo v lepšom prípade Skyrim, či podobné počítačové hry. No to nie je všetko, čo táto skratka pojíma. Preto si chcem dovoliť tím, ktorí sa s touto skratkou ešte nestretli, alebo ju poznajú iba v hore uvedených významoch, priblížiť, čo to RPG alebo Role Playing Games vlastne je, a prečo je to tá najlepšia zábava.
Pre trošku histórie si zájdeme do USA roku 1974, kedy Dave Arneson a Gary Gygax ako veľkí fanúšikovia stredovekých vojnových hier (wargameov) vydali dodatok na svoj wargamový systém Chainmail s menom Dungeons & Dragons. Tento dodatok pozostával zo zopár malých zošitov a umožnil hráčom vojnových hier nehrať iba celé armády, ale vžiť sa do role jednej konkrétnej postavy. Mimo toho priniesol aj prvky Tolkienovskej fantasy a pravidlá na to, ako vyvíjať svoju postavu od slabučkého bojovníka či kňaza až po hrdinu schopného čeliť drakom a celým armádam. Netrvalo dlho a táto nová zábava sa na trhu uchytila a začali sa objavovať aj ďalšie nové RPG systémy.
A ako sa vlastne také RPG hrá? Je to kolaboratívna rozprávacia hra, v ktorej nie je cieľom vyhrať, ale „zažiť“ dobrý príbeh. Predstavte si knihu a v nej rozprávača a postavy. V RPG je týmto rozprávačom takzvaný Game Master (GM, čítaj dží-em) alebo Pán Hry (v českých a slovenských končinách je tiež zaužívaný pojem Pán jaskyne alebo PJ, čítaj pí-džej) a všetky postavy hlavných hrdinov príbehu sú hrané jednotlivými hráčmi. Hráči majú takmer úplnú kontrolu nad akciami svojej postavy (v rámci reality herného sveta) a to jednoducho tým, že za svoje postavy rozprávajú a opisujú ich konanie. Hlavnou úlohou GM-a je opisovať hráčom svet okolo nich (keďže hráči svet vnímajú cez jeho opisy), hrať ostatné postavy herného sveta, rozhodovať o okolnostiach v hernom svete, ale hlavne prezentovať postavám hráčov prekážky a výzvy, ktoré musia konaním svojich postáv prekonať. Game Master zároveň vie, kam sa bude príbeh jednotlivých postáv uberať, i keď aj samotné postavy majú na toto svojím konaním veľký vplyv. Vývoj príbehu ovplyvňuje to, ako nastolené výzvy jednotlivé postavy prekonali či neprekonali. Napríklad, čo by ste spravili, keby ste sliedili v kráľovstve pod horou a prebudili draka? Pokúsite sa ho zabiť, budete sa mu líškať, nech vás nezje, alebo si nasadíte prsteň neviditeľnosti, ktorý pri sebe máte, a v tichosti sa vzdialite do bezpečia? Celá hra sa pritom riadi takzvaným herným systémom, teda súhrnom pravidiel, ktoré svet opisujú mechanicky (popisujú zručnosti, obtiažnosť jednotlivých akcií, o ktoré sa hráči pokúšajú a spôsob, ako zistiť, či sa zámer podaril) a dávajú tým hre istú štruktúru a hranice, v rámci ktorých hráči pôsobia na svet okolo seba. To, či sa postavám ich zámer podaril, je väčšinou určované troma faktormi: tým, aká zručná je postava vo vykonávaní danej činnosti (napr. ako dobre vie Legolas strieľať lukom), tým, aká obtiažna je úloha, ktorú sa snaží splniť (napr. trafiť terč na 5 metrov je jednoduché, trafiť bežiacemu orkovi do oka na vzdialenosť 250 metrov je o dosť zložitejšie) a elementom náhody, ktorý vo väčšine prípadov zastupujú hracie kocky. A s náhodou prichádza napätie, či sa podarí elfovi trafiť orka skôr, než utečie, či sa podarí vesmírnemu pilotovi streliť protónové torpédo do tepelného výpustu a zničiť tak vesmírnu stanicu, alebo či sa podarí kovbojovi v poludňajšom dueli vystreliť na súpera ako prvý.
A ako toto vysvetlenie čítam, aj keď som ho sám napísal a viem, že je v podstate presné, uvedomujem si, že veľa ľuďom, ktorí s RPG hrami nemali žiadne skúsenosti, to nepovie dosť, aby si to vedeli dobre predstaviť. Skúsim to preto ešte inak. Pamätáte si ten moment, keď ste - či už v duchu alebo navonok - kričali na hrdinu v knihe či filme, ktorý ste práve sledovali: „Nerob to ty dement! Ja by som to spravil oveľa lepšie.“ Tak si predstavte, že by ste to mohli ovplyvniť a postava by spravila to, čo ste chceli vy, a príbeh by sa podľa toho odvíjal ďalej. Tak nejako to funguje v RPG-čkach, len namiesto knihy je tam váš kamarát, pravdepodobne s kúskom pizze v ruke.
RPG sa najbežnejšie hrá, ako som už vravel, s kamarátmi alebo inými podobne zmýšľajúcimi kreatívnymi bytosťami. Jeden z nich je Game Master a ostatní (vo väčšine prípadov ich je 3 až 5) hrajú jednotlivé postavy. A ako dlho trvá hranie takého RPG? Je to rôzne, no všeobecne trvá jedno sedenie 2 až 4 hodiny a malo by byť čiastočne uzavretým celkom príbehu, teda niečo ako kapitola knihy či jedna časť seriálu. Nasledujúce sedenia potom rozvíjajú príbeh postáv ďalej a ďalej. Nie je nikde určené, koľko sedení má mať RPG maximálne, no väčšinou sa skupina stretáva, až kým nedosiahnu svoj príbehový cieľ (zničiť Hviezdu Smrti, nájsť Tajomnú komnatu, zabiť draka a oslobodiť tak kráľovstvo od jeho nadvlády, a pod.) a uzavrú časť príbehu. Takáto séria sedení sa nazýva kampaň a v našom príklade s knihami a filmami by to bola celá jedna kniha či film. No tam sa putovanie a príbehy hrdinov nemusia skončiť . Tak ako knižné série majú mnoho kníh o rovnakých hrdinoch, tak i RPG kampane môžu na seba nadväzovať a rozvíjať príbeh tak dlho, ako hráči chcú. Ak však máte z časového hľadiska problémy so záväzkami, nemusíte mať strach. Často sú hrané a dokonca veľmi populárne aj takzvané one-shoty, čiže RPG hry, kde príbeh je robený tak, aby sa dal prejsť za jedno alebo dve sedenia.
Osobne vás chcem všetkých povzbudiť, aby ste vyskúšali túto skvelú formu zábavy a užili si so svojimi priateľmi večery plné smiechu, napätia a akcie vo svete vášho obľúbeného sci-fi, fantasy alebo v akomkoľvek inom svete, aký si len dokážete predstaviť. Veď predstavivosti sa medze nekladú a v RPG sú vaše možnosti stále otvorené.
Thanatophagous Pre viac info o RPG, hľadanie Game Masterov alebo hráčov a všetko spojené s RPG , navštívte nás na Facebooku na RPG na Slovensku ( https://www.facebook.com/groups/1686567028080174/ )
Forbidden Lands je fantasy hra na hrdinov z dielne švédskych Free League. Ak vám to nič nehovorí, isto niečo napovie ich ďalšia tvorba, trebárs Mutant: Year Zero alebo Tales from the Loop. Hra sa profiluje ako retro survival RPG. Čo to znamená?
Po dlhšej dobe sa vám znovu hlási Roll 4 initiative! s pokračovaním piatich rád pre (nielen) začínajúcich GM-ov. Dúfam, že pomôže zlepšiť vaše hry, alebo aspoň zabaví.
V hrách na hrdinoch sa často stretávame s fenoménom, že hráč nemá (a mnohdy ani nemôže mať) schopnosti či poznatky svojej postavy, aby v niektorých skúškach uspel. Ako sa teda s touto dilemou vysporiadať? V ďalšej časti nášho seriálu Roll 4 initiative popremýšľame práve o tom.
Aby sme v digitálnej dobe neostali pozadu ani v tomto hobby, rozoberieme si plusy a mínusy hrania RPG po sieti pomocou jednoduchých konferenčných hovorov ale aj špecializovaných virtuálnych stolov. Internet nám tu znova pomáha so snahou ostať ekonomický a všetky spomenuté platformy sú dostupné aj zdarma.
Kocky ako základ mechaniky hier na hrdinov nám pripadajú ako samozrejmosť. V tomto článku sa ale pozrieme na niektoré nie úplne samozrejmé aspekty spôsobov vytvárania náhody a ich implikácie. Ale nebojte sa, nebude to vysokoškolská lekcia zo štatistiky, aj keď viem, že niektorí z vás rovnako ako ja by aj takéto niečo ocenili.
Herné systémy stolových RPG nie sú dostupné pre každého. Najmä ak neovláda cudzie jazyky. Preto sa Thanatophagous tento mesiac zameral práve na systémy pre hráčov, ktorí chcú siahnuť po niečom, čo je pre nich dostupné aj na slovenskom (či českom) trhu. Neznalosť angličtiny potom nie je nielen žiadnou prekážkou, ale aj žiadnou zámienkou.
Tento článok je najviac inšpirovaný otázkami “Čo je najlepšie pre…?“ alebo „Čo je najsilnejšia kombinácia…?“ či „Aký je najlepší predmet…?“, ktoré je tak často vidieť na herných fórach. Chcel by som posmeliť našu komunitu, aby sa menej zamýšľala nad tým, čo je najsilnejšie a najefektívnejšie a rozjímala nad tým, čo je zábavné a zaujímavé vo svete plnom nekonečných možností.
Náš slovenský RPG fandom bude len a len rásť. Bude mať nových hráčov ale aj nových Game Masterov (GM-ov). A práve tí budú mať jednu z najťažších úloh. Preto, aby sme to novým GM-om uľahčili, poskytne im Thanatophagous dnes pár rád a trochu morálnej podpory.
V druhej časti našej exkurzie do hlbín bezplatných RPG systémov sa pozrieme na takzvané univerzálne, teda systémy, ktoré sa neviažu na žiaden žáner a je pomocou nich možné hrať v akomkoľvek svete či univerze. Tu sa teda nemusíme rozhodovať, či sci-fi alebo fantasy a môžeme si vymyslieť trebarz aj kombináciu doposiaľ úplne neprebádanú. Samozrejme okrem vlastného sveta tak môžeme pomocou týchto systémov vstúpiť aj do sveta naších obľubených filmových či knižných hrdinov.
V druhej časti tohtoročného špeciálu o RPG hrách na scifi.sk vám náš dvorný majster na Hry na hrdinov Thanatophagous predstaví z jeho pohľadu tie najzaujímavejšie a najlepšie systémy pravidiel pre žánrové RPG - a to či už sci-fi, horor alebo fantasy.
Keď sa povie RPG väčšina ľudí, ktorí vôbec majú tušenie, že táto skratka existuje, si predstaví buď reaktívny protitankový granátomet alebo v lepšom prípade Skyrim, či podobné počítačové hry. No to nie je všetko, čo táto skratka pojíma. Preto si chcem dovoliť tím, ktorí sa s touto skratkou ešte nestretli, alebo ju poznajú iba v hore uvedených významoch, priblížiť, čo to RPG alebo Role Playing Games vlastne je, a prečo je to tá najlepšia zábava.