Herné systémy stolových RPG nie sú dostupné pre každého. Najmä ak neovláda cudzie jazyky. Preto sa Thanatophagous tento mesiac zameral práve na systémy pre hráčov, ktorí chcú siahnuť po niečom, čo je pre nich dostupné aj na slovenskom (či českom) trhu. Neznalosť angličtiny potom nie je nielen žiadnou prekážkou, ale aj žiadnou zámienkou.
V minulých častiach našej RPG série sme sa zaoberali hernými systémami, no ako som vtedy uviedol, predpokladal som u čitateľov (aspoň čiastočnú) znalosť anglického jazyka. Dnes zase navštívime tému herných systémov, no tento krát s presne opačným očakávaním a rozoberieme si aké má možnosti hráč, ktorý si netrúfne pustiť sa do hrubej cudzojazyčnej knihy. Aj tu však budem predpokladať určitú jazykovú zručnosť a to znalosť češtiny. !!SPOILERS!! Bez nej by sme totiž ostali pri jednom jedinom systéme po slovensky.
Pustime sa rovno do „našej“ českej klasiky, väčšine dobre známej hre Dračí doupě od vydavateľstva Altar, všeobecne skracovanej na DrD. Dračák - ako ho tiež nazývame - bol vydaný v roku 1990 a bol dlho najhranejším RPG v Čechách a na Slovensku. Je to v podstate česká odpoveď na Dungeons & Dragons a používa 5 zo 6 základných charakteristík jeho amerického protipólu (vynechali Múdrosť) a veľa rovnakých rás a povolaní, no DrD sa nehanbí použivať názov Hobbit pre polovičníkov. Nová a komplikovanejšia verzia cielená prevažne pre pokročilých hráčov bola vydaná v roku 2004 pod názvom Dračí Doupě Plus. Tu je väčší dôraz kladený na mechaniku hry a na roleplay a „Pluska“ ako je táto edícia prezývaná sa podstatne viac približuje moderným herným systémom.
Samostatnou kapitolou je potom najnovšia edícia DrD vydaná v roku 2011 pod názvom Dračí Doupě 2. Tu sa autori snažili o úplnú zmenu nastolenej paradigmy a systém prekopali do nepoznania. Jediné rozpoznateľné zvyšky DrD sú povolania postáv, ktoré majú hráči na výber a rasa krollov, ktorá je originálnym poňatím Tolkienovych orkov. Zmena od predchádzajúcich edícií je tu obrovská, DrD2 sa silne zameriava na roleplay a mechanika sa tomu samozrejme prispôsobuje. Srdcom DrD2 je mechanika Vlastností, Jaziev a Ohrozenia, ktorá je podla mňa absolútne skvelá, no je zakopaná pod žiaľ hrozným mechanickým zvyškom systému a hlavne silne zväzujúcou tvorbou postáv, kde sú zručnosti pevne naviazané na povolanie a jeho úroveň. To je aj tá najväčšia chyba hry, keďže mága, ktorý má skúsenosti s prežitím v prírode, si bez modifikácie jednotlivých povolaní a odsúhlasenia od game mastera proste nezahráte. Kniha je aj napriek jednoduchosti a elegancii mechaniky Jaziev iba vyše 300 strán tvrdého systému, čo je dosť už aj pre podstatne zložitejšie systémy. Z mojich skúseností nemôžem tento systém odporučiť, aj keď je základná mechanika akokoľvek krásna.
Ďalšou českou hrou sú Hrdinové Fantasy (v prvej edícií zvané iba Fantasy), momentálne dostupné v 3. edícii na webe. Tento systém používa pre väčšinu hodov jednu 10-stennú kocku a pre bojové hody zasa d6 (obyčajnú 6-stennú kocku). Systém používa isté archetypy postáv podobné povolaniam z DrD, no nebráni hráčom vytvoriť si postavy s kombináciou zručností, akou chcú. Skúsenostné body môžu potom hráči utrácať podľa tabuliek na vylepšovanie si bojových schopností. Musím ale skonštatovať, že ide o pomerne komplexný systém v boji uplatňujúci možnosť použitia množstva manévrov na modifikáciu hodu alebo situácie. Komplexný je ale aj systém zručností, čo sa odzrkadlí na možnosti tvorby úplne nebojových postáv. (Ja osobne som raz hral franúzskeho polotrpasličieho potulného obchodníka so smradľavými syrmi.) Varujem vás ale, že tento systém môže byť pre postavy veľmi smrtiaci.
Posledným originálne českým RPG, ktoré spomeniem, sú Střepy snů. Priznávam sa, že k plnej verzii sa moje chmatľavé ručičky nedostali, preto budem na tomto mieste rozoberať iba 40-stranovú Lite verziu prístupnú na portáli strepysnu.cz a nie plný 155-stranový manuál. Už na prvý pohľad sa Střepy snů líšia od vyššie spomínaných hier svojou neviazanosťou sa na špecifický žáner a silným dôrazom na rozprávanie a príbeh. Mechanika hry úplne upustila od tradičných zručností a atribútov a postavy popisuje slovne. Každá z postáv ma Koncept, Hodnotu, Rolu, Cieľ a Šrám. Tieto vlastnosti sú slová alebo vety opisujúce postavu z jednotlivých aspektov. Koncept môže byť napríklad investigatívny novinár, hacker pre veľkú korporáciu alebo iná fráza, ktorou by ste stručne postavu zhrnuli. Rola je potom akousi aproximáciou povolania a určuje úlohu postavy v danom príbehu. Hodnota hovorí o tom, čo si postava cení. Cieľ zas, čo chce dosiahnuť a (podľa mňa veľmi zle nazvaný) Šrám opisuje to, čo postavu obmedzuje a bráni jej v naplnení svojich cieľov. Konflikty sú riešené cez mechaniku vsádzania kociek prislúchajúcich jednotlivým vlastnostiam a naratívneho odôvodnenia, ako táto vlastnosť mení situáciu pre danú postavu pozitívne alebo v prípade šrámu negatívne. Na začatie akéhokoľvek konfliktu najprv hráč povie, čo chce postava dosiahnuť a aký to bude mať následok na posunutie príbehu ďalej a GM povie, aké sú následky zlyhania a ako to zhorší terajšiu situáciu. Potom ostáva už len opisovať situáciu a hádzať kocky, kým obe strany už nedokážu príbehovo odôvodniť vstup ďalších vlastností a strana s vyšším hodeným súčtom vyhráva naratívnu kontrolu. Musím uznať, že tento systém je veľmi zaujímavý a tak minimalistický, že ak nám ide iba o príbeh, dá sa naozaj použiť skoro na všetky žánre.
Po pôvodných českých RPG si dajme aj jedno slovenské. RPG ČaroDej od košického autora Zsolta Vargu je maličkým 30-stranovým zošitkom vo formáte A5, no skrýva v sebe viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Systém je založený na jednoduchom dice pool systéme, kde sa spočíta hodnota zručnosti, ktorú ideme použiť a aplikovateľnej vlastnosti, čo udá počet d6 kociek, ktoré hodíme. GM zvolí obtiažnosť úlohy, teda číslo, od ktorého nahor sa na kockách počítajú úspechy a hodom zistíme, koľko úspechov padlo. Jediný hod kockami nám ukáže aj ako výrazne sme uspeli podľa počtu hodených úspechov a tu som sa aj dobre pobavil pri Zsolovom opise, čo daný počet úspechov znamená. Systém je jednoduchý, no zároveň veľmi funkčný a po siedmich stranách základných mechaník prechádza na mágiu a zoznam kúzel, pričom má aj malý beštiár a zoznam predmetov či rastlín. Tento systém mi svojim efektívnym využitím minimalistického počtu strán dosť pripomína moje veľmi obľúbené Mini6, ktoré tiež dokázalo napísať plne hratelnú hru na šesť strán. Autor na začiatku dokonca informuje, že aj keď je systém napísaný pre fantasy, dá sa použiť na rôzne žánre s iba malými modifikáciami. Osobne túto knižôčku vrelo odporúčam.
Znovu sa teraz vrátime do češtiny a to ku dvom prekladom, ktorých originály som spomínal už v predchádzajúcom článku o bezplatných systémoch. Prvým bude FATE, ktorý je v češtine dostupný ako hra Příběhy Impéria, speampunkové fantasy zasadené do konca 19. storočia, no zároveň aj ako digitálne dostupný preklad najnovšej edície tohto systému. Preklad je veľmi kvalitne spracovaný, čo sa týka jazykovej aj grafickej stránky a preložené sú dokonca aj niektoré dodatky a modifikácie systému, napr. systémové nástroje a zrýchlená edícia. Keďže som systém popísal už v predchádzajúcom článku, nebudem sa tu opakovať, no FATE môžem jedine odporučiť, pretože je to vynikajúci príbehovo zameraný systém vhodný na skoro akýkoľvek žáner.
Tým druhým systémom je fanúšikovský preklad piatej edície Dungeons & Dragons dohľadateľný na D20.cz. Preklad je graficky vynikajúco spracovaný a vyzerá veľmi profesionálne. Mám síce malé pripomienky ku niektorým preloženým pojmom, no to by nemalo nikoho odradiť od fantastického systému, ktorým D&D 5e je. Musím vyzdvihnúť vervu, s ktorou sa prekladateľský tím pustil do práce a preložil nielen všetky základné príručky, ale aj základnú okresanú verziu systému, ďalšie rozšírenia a stále pracuje na preklade zvyšných kníh.
To je z česko-slovenskej ponuky na teraz všetko a ak by niekto z vás chcel moje odporúčania, ktorú hru by si mal zahrať, zoradil som systémy v tomto článku v poradí s najlepšími na koniec.
Ak by niekomu predsa len bolo málo a aj napriek tomu, že angličtina nie je jeho silnou stránkou, je v nemčine ako doma, môžem odporučiť skvelý i keď trochu komplexný, originálny nemecký systém Das Schwarze Auge alebo skvelý nemecký preklad Shadowrunu, no do nemčiny je preložených veľa ďalších vynikajúcich systémov.
Týmto sa už však rozlúčim a ak by ste chceli o RPG ešte viac alebo spoznať nových ľudí zdieľajúcich vášeň pre toto hobby, pridajte sa k nám v našej facebookovej skupine RPG na Slovensku!
Thanatophagous Pre viac info o RPG, hľadanie Game Masterov alebo hráčov a všetko spojené s RPG , navštívte nás na Facebooku na RPG na Slovensku ( https://www.facebook.com/groups/1686567028080174/ )
Forbidden Lands je fantasy hra na hrdinov z dielne švédskych Free League. Ak vám to nič nehovorí, isto niečo napovie ich ďalšia tvorba, trebárs Mutant: Year Zero alebo Tales from the Loop. Hra sa profiluje ako retro survival RPG. Čo to znamená?
Po dlhšej dobe sa vám znovu hlási Roll 4 initiative! s pokračovaním piatich rád pre (nielen) začínajúcich GM-ov. Dúfam, že pomôže zlepšiť vaše hry, alebo aspoň zabaví.
V hrách na hrdinoch sa často stretávame s fenoménom, že hráč nemá (a mnohdy ani nemôže mať) schopnosti či poznatky svojej postavy, aby v niektorých skúškach uspel. Ako sa teda s touto dilemou vysporiadať? V ďalšej časti nášho seriálu Roll 4 initiative popremýšľame práve o tom.
Aby sme v digitálnej dobe neostali pozadu ani v tomto hobby, rozoberieme si plusy a mínusy hrania RPG po sieti pomocou jednoduchých konferenčných hovorov ale aj špecializovaných virtuálnych stolov. Internet nám tu znova pomáha so snahou ostať ekonomický a všetky spomenuté platformy sú dostupné aj zdarma.
Kocky ako základ mechaniky hier na hrdinov nám pripadajú ako samozrejmosť. V tomto článku sa ale pozrieme na niektoré nie úplne samozrejmé aspekty spôsobov vytvárania náhody a ich implikácie. Ale nebojte sa, nebude to vysokoškolská lekcia zo štatistiky, aj keď viem, že niektorí z vás rovnako ako ja by aj takéto niečo ocenili.
Herné systémy stolových RPG nie sú dostupné pre každého. Najmä ak neovláda cudzie jazyky. Preto sa Thanatophagous tento mesiac zameral práve na systémy pre hráčov, ktorí chcú siahnuť po niečom, čo je pre nich dostupné aj na slovenskom (či českom) trhu. Neznalosť angličtiny potom nie je nielen žiadnou prekážkou, ale aj žiadnou zámienkou.
Tento článok je najviac inšpirovaný otázkami “Čo je najlepšie pre…?“ alebo „Čo je najsilnejšia kombinácia…?“ či „Aký je najlepší predmet…?“, ktoré je tak často vidieť na herných fórach. Chcel by som posmeliť našu komunitu, aby sa menej zamýšľala nad tým, čo je najsilnejšie a najefektívnejšie a rozjímala nad tým, čo je zábavné a zaujímavé vo svete plnom nekonečných možností.
Náš slovenský RPG fandom bude len a len rásť. Bude mať nových hráčov ale aj nových Game Masterov (GM-ov). A práve tí budú mať jednu z najťažších úloh. Preto, aby sme to novým GM-om uľahčili, poskytne im Thanatophagous dnes pár rád a trochu morálnej podpory.
V druhej časti našej exkurzie do hlbín bezplatných RPG systémov sa pozrieme na takzvané univerzálne, teda systémy, ktoré sa neviažu na žiaden žáner a je pomocou nich možné hrať v akomkoľvek svete či univerze. Tu sa teda nemusíme rozhodovať, či sci-fi alebo fantasy a môžeme si vymyslieť trebarz aj kombináciu doposiaľ úplne neprebádanú. Samozrejme okrem vlastného sveta tak môžeme pomocou týchto systémov vstúpiť aj do sveta naších obľubených filmových či knižných hrdinov.
V druhej časti tohtoročného špeciálu o RPG hrách na scifi.sk vám náš dvorný majster na Hry na hrdinov Thanatophagous predstaví z jeho pohľadu tie najzaujímavejšie a najlepšie systémy pravidiel pre žánrové RPG - a to či už sci-fi, horor alebo fantasy.
Keď sa povie RPG väčšina ľudí, ktorí vôbec majú tušenie, že táto skratka existuje, si predstaví buď reaktívny protitankový granátomet alebo v lepšom prípade Skyrim, či podobné počítačové hry. No to nie je všetko, čo táto skratka pojíma. Preto si chcem dovoliť tím, ktorí sa s touto skratkou ešte nestretli, alebo ju poznajú iba v hore uvedených významoch, priblížiť, čo to RPG alebo Role Playing Games vlastne je, a prečo je to tá najlepšia zábava.