Elektronické stolovanie - Roll 4 Initiative! (7. časť)
Aby sme v digitálnej dobe neostali pozadu ani v tomto hobby, rozoberieme si plusy a mínusy hrania RPG po sieti pomocou jednoduchých konferenčných hovorov ale aj špecializovaných virtuálnych stolov. Internet nám tu znova pomáha so snahou ostať ekonomický a všetky spomenuté platformy sú dostupné aj zdarma.
Aj keď naše krásne hobby začalo so všetkými hráčmi za jedným stolom, čo zapríčinilo názov Stolové RPG (Tabletop RPG), v dnešnej informačnej dobe už nie je vzdialenosť hráčov od jedného spoločného stola prekážkou. Na hranie vám už dnes stačí stabilný internet, trochu času a pár kamošov a preto chcem možnosti hrania cez net, ale aj pre a proti trochu priblížiť.
Čo sa týka platformy, kde sa dá hrať, máme veľmi rozmanité možnosti. V podstate akákoľvek stránka alebo služba poskytujúca konferenčný hovor cez internet Vám poskytne drvivú väčšinu toho, čo na hranie potrebujete a ak je v tom zahrnutý aj chat tým lepšie. Facebook, Skype, Google Hangouts a v poslednej dobe aj Discord sú asi najpoužívanejšie služby na hranie RPG po sieti, keďže pre hry, ktoré nepoužívajú mapu, poskytujú dostatočný základ. Konferenčný hovor je samozrejmosťou, no výhodou pridaného chatu je možnosť zdieľania obrázkov alebo rôznych správ, či akýchkoľvek informácií ktoré by si mali hráči zapamätať. Samozrejme je tu otázka hodov kociek. Na to sa dajú použiť buď rôzne stránky, ktoré poskytujú generátory náhody simulujúce kocky, aplikácie na mobil alebo môžu hráči používať vlastné fyzické kocky. Niektoré stránky, ako napríklad rolz.org alebo genesys.skyjedi.com poskytujú dokonca možnosť zdieľania hodov tak, aby ich všetci videli.
Okrem všeobecne známych komunikačných prostriedkov však existujú aj takzvané virtuálne stoly pre RPG hranie ako roll20.net alebo fantasygrounds.com, ktoré poskytujú nie len konferenciu s videom ale aj hádzanie kociek, chat, priestor pre bojové mapy a iné interaktívne nástroje plne nahrádzajúce fyzický priestor.
Nebudem tu vypisovať manuál ako sa Roll20 ovláda (keďže najväčšie skúsenosti mám práve s touto platformou), ale skôr zhrniem plusy a mínusy takéhoto hrania oproti hraniu spoločne za stolom a aj oproti čisto konferenčnému hovoru.
Najväčšou výhodou všeobecne hrania po sieti je to, že sa nepotrebujete stretnúť na jednom mieste, čo umožňuje hrať nielen s ľuďmi, ktorí sú vo vašej blízkosti. To dáva možnosti hrať aj s priateľmi, ktorí sú v inej časti Slovenska alebo sveta, ale aj s obrovskou komunitou hráčov po celom svete. Ku sprostredkovaniu hľadania takýchto hier potom neslúžia len rôzne fóra alebo Facebookové skupiny, ale napríklad aj špecializované miesto na Roll20, kde Game Masteri môžu ponúknuť voľné miesta v ich hrách a hráči tak nájsť hry, ktorých by sa chceli zúčastniť. Ďalšou veľkou výhodou, hlavne v tomto uponáhľanom svete plnom povinností je to, že čas, ktorý by ste minuli na prepravu, môžete zúžitkovať hraním, čo prinesie viac hrania v kratšom čase. A keďže veľa ľud - keď už investujú čas ísť niekam a hrať - chce teda aj hrať dlhšie, aby sa im cesta oplatila, hranie cez internet umožní hrať aj kratšie (2-3 hodinové sedenia) bez pocitu premárneného času (čo sa hlavne mne pri vyťaženosti mojich hráčov veľmi osvedčilo).
Na druhej strane nevýhodou sú obmedzenejšie možnosti vyjadrovania GMa, aj keď možnosť konferencie s videom túto nevýhodu skoro zmazala. Mám na mysli konkrétne mimiku a ukazovanie, keďže hlas je konferenčným hovorom zabezpečený, no túto nevýhodu som najviac pocítil, keď som nemohol mať zapnutú kameru. Nie je to však také jednoduché ani s obrazom. Väčšina ľudí nemá dost miesta na monitore aby mala otvorené všetky dokumenty a aj veľké video na GMa a tak jeho neverbálne vyjadrovanie sa buď delí o miesto s ostatnými hráčmi v konferencii, alebo je permanentne zapnuté v maličkom štvorčeku na spodku obrazovky. Game Master si tak musí uvedomiť, že je o to potrebnejšie hovoriť, čo jednotlivé postavy vo svete robia a ako sa tvária, keďže to nemôže jednoducho "zahrať". Na tento problém ja narážam dosť často, hlavne, keď hráme čisto cez hlasový hovor.
Znovu sa vrátim k výhodám a tentoraz k jednej možno neočakávanej a vysvetlím, prečo tak často hrám len cez konferenčný hovor. Keďže nesedíte s kamošmi okolo jedného stola a všetko sa deje vo vašej hlave, je veľmi jednoduché sa venovať popri hraniu iným činnostiam. Niektorí GMovia by ma teraz asi najradšej ukameňovali, že hlásam rozptyľovanie inými činnosťami pri hraní, no rovnako ako oni odsudzujem hranie iných hier, čekovanie facebooku a podobné rozptyľovanie počas hrania. Ja mám na mysli činnosti, pri ktorých vám myseľ neodbieha a nepotrebujete pri nich toľko rozmýšľať. Keďže vo všeobecnosti je upratovanie alebo umývanie riadu len nudnou aj keď potrebnou stratou inak lepšie využiteľného času, prečo si to nenechať na čas, kedy by ste iba sedeli za počítačom. Veď kým neide o boj a dej sa odohráva v mysli, môžete stihnúť pozmývať podlahu, utrieť prach aj poumývať riad. A manžel/ka, priateľ/ka, či mama ešte bude rada, že hráte. :D
Nakoniec spomeniem veľkú výhodu platform ako Roll20 a Fantasy Grounds - a to virtualizované herné zdroje pod jednou strechou a zdarma! Atraktívne hlavne pre začínajúcich hráčov je, že nepotrebujú na to, aby sa dostali do hobby RPG hier, prakticky nič okrem účtu zdarma. Tieto platformy poskytujú ako denníky postáv, kocky, chat a telefón, tak aj virtuálnu hernú plochu pre taktický boj. A hlavne táto herná plocha, na ktorej máte možnosť pohybovať vlastnými figúrkami postáv a hrať na ploche graficky reprezentujúcej herné prostredie, prispieva nielen k lepšiemu pochopeniu situácie, ale silnejšie evokuje predstavy a vytvára v mysli jasnejší obraz. Tieto plochy však neslúžia iba ako bojový plán - je na nich možné aj zdieľať rôzne obrázky postáv či miest, ktoré GMovi podstatne uľahčia prácu a znovu vtiahnu hráča hlbšie do herného sveta.
Toto je len niekoľko z mnohých aspektov hrania po sieti no ostatné už prenechám na objavenie vám. Ak máte skúsenosti s hraním po webe alebo otázky k nemu, podeľte sa s nimi v komentároch pod článkom.
Ak sa chcete o svoje herné zážitky podeliť, alebo dozvedieť viac o RPG a všetkom čo je s tým spojené, pridajte sa k nám na našej facebookovej skupine RPG na Slovensku.
Thanatophagous Pre viac info o RPG, hľadanie Game Masterov alebo hráčov a všetko spojené s RPG , navštívte nás na Facebooku na RPG na Slovensku ( https://www.facebook.com/groups/1686567028080174/ )
Forbidden Lands je fantasy hra na hrdinov z dielne švédskych Free League. Ak vám to nič nehovorí, isto niečo napovie ich ďalšia tvorba, trebárs Mutant: Year Zero alebo Tales from the Loop. Hra sa profiluje ako retro survival RPG. Čo to znamená?
Po dlhšej dobe sa vám znovu hlási Roll 4 initiative! s pokračovaním piatich rád pre (nielen) začínajúcich GM-ov. Dúfam, že pomôže zlepšiť vaše hry, alebo aspoň zabaví.
V hrách na hrdinoch sa často stretávame s fenoménom, že hráč nemá (a mnohdy ani nemôže mať) schopnosti či poznatky svojej postavy, aby v niektorých skúškach uspel. Ako sa teda s touto dilemou vysporiadať? V ďalšej časti nášho seriálu Roll 4 initiative popremýšľame práve o tom.
Aby sme v digitálnej dobe neostali pozadu ani v tomto hobby, rozoberieme si plusy a mínusy hrania RPG po sieti pomocou jednoduchých konferenčných hovorov ale aj špecializovaných virtuálnych stolov. Internet nám tu znova pomáha so snahou ostať ekonomický a všetky spomenuté platformy sú dostupné aj zdarma.
Kocky ako základ mechaniky hier na hrdinov nám pripadajú ako samozrejmosť. V tomto článku sa ale pozrieme na niektoré nie úplne samozrejmé aspekty spôsobov vytvárania náhody a ich implikácie. Ale nebojte sa, nebude to vysokoškolská lekcia zo štatistiky, aj keď viem, že niektorí z vás rovnako ako ja by aj takéto niečo ocenili.
Herné systémy stolových RPG nie sú dostupné pre každého. Najmä ak neovláda cudzie jazyky. Preto sa Thanatophagous tento mesiac zameral práve na systémy pre hráčov, ktorí chcú siahnuť po niečom, čo je pre nich dostupné aj na slovenskom (či českom) trhu. Neznalosť angličtiny potom nie je nielen žiadnou prekážkou, ale aj žiadnou zámienkou.
Tento článok je najviac inšpirovaný otázkami “Čo je najlepšie pre…?“ alebo „Čo je najsilnejšia kombinácia…?“ či „Aký je najlepší predmet…?“, ktoré je tak často vidieť na herných fórach. Chcel by som posmeliť našu komunitu, aby sa menej zamýšľala nad tým, čo je najsilnejšie a najefektívnejšie a rozjímala nad tým, čo je zábavné a zaujímavé vo svete plnom nekonečných možností.
Náš slovenský RPG fandom bude len a len rásť. Bude mať nových hráčov ale aj nových Game Masterov (GM-ov). A práve tí budú mať jednu z najťažších úloh. Preto, aby sme to novým GM-om uľahčili, poskytne im Thanatophagous dnes pár rád a trochu morálnej podpory.
V druhej časti našej exkurzie do hlbín bezplatných RPG systémov sa pozrieme na takzvané univerzálne, teda systémy, ktoré sa neviažu na žiaden žáner a je pomocou nich možné hrať v akomkoľvek svete či univerze. Tu sa teda nemusíme rozhodovať, či sci-fi alebo fantasy a môžeme si vymyslieť trebarz aj kombináciu doposiaľ úplne neprebádanú. Samozrejme okrem vlastného sveta tak môžeme pomocou týchto systémov vstúpiť aj do sveta naších obľubených filmových či knižných hrdinov.
V druhej časti tohtoročného špeciálu o RPG hrách na scifi.sk vám náš dvorný majster na Hry na hrdinov Thanatophagous predstaví z jeho pohľadu tie najzaujímavejšie a najlepšie systémy pravidiel pre žánrové RPG - a to či už sci-fi, horor alebo fantasy.
Keď sa povie RPG väčšina ľudí, ktorí vôbec majú tušenie, že táto skratka existuje, si predstaví buď reaktívny protitankový granátomet alebo v lepšom prípade Skyrim, či podobné počítačové hry. No to nie je všetko, čo táto skratka pojíma. Preto si chcem dovoliť tím, ktorí sa s touto skratkou ešte nestretli, alebo ju poznajú iba v hore uvedených významoch, priblížiť, čo to RPG alebo Role Playing Games vlastne je, a prečo je to tá najlepšia zábava.