Päť rád (nielen) začínajúcim GM-om

Náš slovenský RPG fandom bude len a len rásť. Bude mať nových hráčov ale aj nových Game Masterov (GM-ov). A práve tí budú mať jednu z najťažších úloh. Preto, aby sme to novým GM-om uľahčili, poskytne im Thanatophagous dnes pár rád a trochu morálnej podpory.
Thanatophagous
Filmová história scifi
Byť novým GM-om (Game Masterom) je jedna z najpotrebnejších ale aj najťažších úloh nášho RPG fandomu. Nový GM znamená novú krv a nové nápady, často novú skupinu a teda aj členov našej veľkej RolePlayovej rodiny, ale nie je to len o tých pozitívach. Nový GM to má ťažké. Zohnať si kamošov ktorí chcú túto trochu divnú „nevyhrateľnú“ hru hrať, je len jedna z prekázok. Potom je tu tréma z hrania postáv pred kamošmi, niekoľkosto-stranový manuál (zvyčajne v cudzom jazyku), hľadanie voľného času a priestoru a kopa dalších.
A preto, aby som to novým GM-om uľahčil, začnem s niekoľkými radami a trochou morálnej podpory.
Dungeons & Dragons - Fan art - Chibi-Cthulhu
Dungeons & Dragons - Fan art - Chibi-Cthulhu Disclaimer
1. Porozprávajte sa najprv s hráčmi o tom, aký štýl hry chcete viesť a aký štýl hry chcú oni
Dohodnúť sa s hráčmi na tom, aký herný systém - a teda vo väčšine prípadov z toho vyplývajúci svet - chcete hrať nie je jediná dôležitá téma predhernej diskusie. Veľmi záleží aj na tom, ako chcete danú hru viesť. Či už ide o stredoveké fantasy, postapokalyptické cyberpunkové sci-fi alebo hru o politických intrigách a machináciach upírov vo viktoriánskom Anglicku, stále je dôležitý „tón“ hry. Treba si s hráčmi vyjasniť, či budete preferovať frašku, ľahkú komediálnu hru, brať akcie hráčov vážne a realisticky, alebo chcete viezť hru v temnej, možno až hororovej atmosfére. Nič vám nepokazí atmosféru politicky motivovanej temnej intrigy ako postava, ktorá nikoho neberie vážne a hráč ktorý večne cituje skeče z Monthy Pythona.
Takisto treba vedieť, kde sú hranice hráčov, aby sa v hre nevyskytli témy, ktoré budú hráčom nepríjemné alebo pre nich kontroverzné ako napríklad rodinné zrady, znásilnenie, smrť detí, ale aj morálne šedé postavy. Neverili by ste, ako sa dokáže zvrhnúť sedenie, ak pred skupinu hráčov, ktorí práve vyvraždili pol orkskej tlupy položíte problém, ako sa porátať s bezbrannými orkskými ženami a deťmi.
Dungeons & Dragons - Scéna - GM za screenom
Dungeons & Dragons - Scéna - GM za screenom Disclaimer
2. Nepripravujte sa príliš - ani príliš málo, ani príliš veľa.
Ako pruský poľný maršál von Moltke raz povedal: „Žiaden bojový plán neprežije kontakt s nepriateľom.“ V tomto prípade sú tým nepriateľom vaši hráči. Nech máte pripravený akokoľvek do detailov navrhnutý príbeh, hráči ho zdemolujú rozdupú a postavia si z neho to, čo chcú. Veď to je vlastne ich úlohou. Je potrebné pochopiť, že byť GM-om neznamená byť režisérom a scenáristom naraz. Hráči sa totižto neriadia scenárom, ale v tom lepšom prípade motiváciou svojej postavy. V tom horšom chcú vidieť svet v plameňoch len preto, že môžu.
Pripravte sa natoľko, aby ste vedeli základné fakty, mená NPC-čiek (postáv hraných GM-om), ich motiváciu a možno nejakú tu zapametateľnú črtu, ako napríklad divné oblečenie, verbálny tik, zvláštny prízvuk… Majte spísanú osnovu príbehu, možno nejaké pasce v katakombách, kde by sa mali postavy dostať, ale rozhodne neničte papier na dlhosiahle odpovede a monológy NPC-čiek, niekoľkostranové histórie krajiny a tak dalej. Najdôležitejšie je vedieť improvizovať.
Nespadnite však ani do druhého extrému, ísť do toho bez prípravy, keďže, aby som parafrázoval môjho obľúbenca Raya Mearsa: „Správna príprava predchádza nudným sedeniam.“ Nič nie je horšie ako 4 hodiny roleplayovať prechádzku lesom, v ktorej sa nič nestane, ak nie je práve toto tá úchylka vašej skupiny. Ale keď už k tomu lesnému roleplayovaniu dôjde, nebojte sa vziať oprate do svojich rúk, poslať na družinu medveďa alebo inú príšeru a poslať im na pomoc lesníkov práve z tej dediny, ktorú máte pripravenú pre príbeh. Ako som povedal, hlavné je vedieť improvizovať.
Dungeons & Dragons - Scéna - Satine Phoenix GM-uje Critical Role
Dungeons & Dragons - Scéna - Satine Phoenix GM-uje Critical Role Disclaimer
3. Vašou prioritou je zábava všetkých zúčastnených, nie len jedného
Byť GM-om obsahuje jednu veľmi dôležitú úlohu - moderovať hru. To neznamená, že máte roleplayovať ako moderátorka Zlatica Puskárová ale, že vy máte dávať pozor na to, aby každý z hráčov mal svojích 15 sekúnd slávy, a aby si zo sedenia niekto nespravil len publikum pre svoje monológy. Ak je nejaký hráč príliš aktívny a zaberá čas na prejavenie sa ostatním, neznamená to nutne, že ho máte zastaviť a nútiť interagovať niekoho iného, ale má to byť pre vás výstraha na to, aby ste zistili, prečo to tak je. Ak sa pri jeho zábavnom monológu evidentne všetci bavia, je všetko v poriadku, ale ak vidíte, že niekto sedí a evidentne sa nudí, pretože ten elfský bard už hodinu intenzívne roleplayuje svoje koketovanie so slečnami v taverne, je čas skončiť túto debatu.
Jediná vec, ktorú ale treba mať na mysli už pri vymýšľaní príbehu, je to, ako zakomponovať situácie, v ktorých sa môže zviditeľniť každý z hráčov, aby sa počas sedenia, či už viac alebo menej každý hráč cítil ako ten správny človek pre danú prácičku, proste ako pravý hrdina. Každý má dostať možnosť byť awesome.
Dungeons & Dragons - Scéna - Záložky v pravidlách
Dungeons & Dragons - Scéna - Záložky v pravidlách Disclaimer
4. Niekedy je lepšie vedieť, kde pravidlá rýchlo nájsť, ako ich vedieť naspamäť.
Povedzme si narovinu, byť GM-om znamená už aj tak dosť práce a investovanej energie do tohto hobby, tak načo si to robiť ešte ťažším. Samozrejme, že základné pravidlá ako boj a používanie zručností je treba vedieť aspoň zhruba naspamäť, ale to neznamená, že GM si má do hlavy natlačiť celý 500-stranový manuál. Keďže každý z nás prelistoval manúal na hru, ktorú ide GM-ovať, je dobré si vyzáložkovať jednotlivé sekcie, ktoré predpokladáme, že nebudú až tak často používané, alebo ešte lepsie, aj keď pracnejšie, je si spísať dané tabuľky a urobiť si malý game masterský ťahák. Veľa systémov má tieto tabuĺky už organizované v tzv. GM screenoch, teda zástenkách pre GM-a, aby mu hráči nevideli do jeho materiálov, ale mne sa často osvedčilo si takéto ťaháky spraviť sám a po svojom.
Ďalším spôsobom, ako si boj s pravidlami uľahčiť, je delegovať znalosti jednotlivých sekcií pravidiel alebo ich vyhľadávania na jednotlivých hráčov. Ak sú vaši hráči ochotní spolupracovať a aktívne sa zapájať, môžte ich poprosiť, aby si každý zapametal istú časť pravidiel, ktoré sa nepoužívajú stále a daného hráča sa opýtate, ak si nie ste v tom pravidle istý. Takto si úlohy trochu rozložíte a hra pôjde rýchlejšie. V niektorých prípadoch je pre GM-a požehnaním (alebo prekliatím) takzvaný Rules Lawyer, alebo hráč, ktorý vie všetky pravidlá hry, a teda sa naňho môže GM stále obrátiť s otázkami. Tento háč je však požehnaním len vtedy, keď chápe, že GM má právo pravidlá pozmeniť, ak je to vhodné (a ak s tým samozrejme súhlasia a sú vopred oboznámení ostatní hráči) a nebojuje proti GMovi ako ozajstný právnik na súde.
Dungeons & Dragons - Scéna - Dungeons & Dragons v seriáli Stranger Things
Dungeons & Dragons - Scéna - Dungeons & Dragons v seriáli Stranger Things Disclaimer
5. Ak ste jediný aktívny člen vašej RPG skupiny, je čas poobzerať sa po nových hráčoch
Možno sa niekto bude diviť, že ako jedna z mojich prvých rád novým GM-om je hľadať si iných hráčov, ale píšem to z vlastnej skúsenosti. Často sa stáva, že novým GM-om sa stane niekto, kto proste chce hrať RPG, ale nemá s kým, a presvedčiť ľudí na to, aby participovali ako hráči, je oveľa jednoduchšie. To však znamená, že veľa z týchto hráčov nemusí byť veľkými fanúšikmi RPG a skôr sa zúčastňujú, lebo ich GM požiadal.
Z vlastnej skúsenosti viem, že len málo vecí dokáže GM-a tak frustrovať ako neochotný hráč, ktorý si neprinesie (alebo v horšom prípade neotvorí PDF) denník postavy, nevie akú kocku hádzať, pretože na posledných 5 sedeniach absolútne nedával pozor a nemá vylevelovanú postavu, pretože za posledných 14 dní do toho neinvestoval ani 10 minút svojho času. V takom prípade si myslím, že je potrebné sa s týmito hráčmi porozprávať a zistiť, kde je problém, a ak hráč nehrá pre to, že toto je pre neho skvelá zábava, ale pre to, že ho GM požiadal, tak mu ústretovo a ľudsky povedať, že mu za jeho ochotu ďakujeme, ale radšej sa uvidíme na pive a nebudeme strácať svoj vzájomný čas pri hraní.
Ten najkrajší pocit pri GM-ovaní je mať hráčov, ktorí sú ponorení do sveta a chcú hrať. A hlavne, ktorí neprišli iba „sa pohrať“, ale vážne hrať a rovíjať spolu s ostatními príbeh a meniť svet.
Posledná bonusová rada je najviac zo srdca: Hrajte, nevzdávajte sa, pýtajte sa, čo môžte spraviť lepsie a snažte sa zlepšovať. Každé sedenie skúste ako rozprávač napredovať, vyhnúť sa chybičkám z minulosti, a pohrúžiť sa do atmosféry. Byť GM-om sa môže zdať také zložité, no nenechajte sa oblafnúť, nie je to také ťažké a je to veľká sranda. A hlavne, ste tu na to, aby ste hrali oponentov a neboli hráčom oponentom, tak si to s nimi poriadne užite.
Dúfam, že niekomu týchto mojích pár rád pomôže a ak máte nejaké svoje skúsenosti s Game Mastr-ovaním, rady alebo otázky, podeľte sa o ne s nami na Facebooku v skupine RPG na Slovensku.

Thanatophagous

Thanatophagous
Pre viac info o RPG, hľadanie Game Masterov alebo hráčov a všetko spojené s RPG , navštívte nás na Facebooku na RPG na Slovensku ( https://www.facebook.com/groups/1686567028080174/ )

Súvisiace objekty SFDB

Diskusia

Buď prvý užívateľ a pridaj svoj príspevok do diskusie
 

Zostávajúci počet znakov:

(len pre registrovaných).

Registrovaný užívateľ
Login:
Heslo:
Zachovať prihlásenie po vypnutí prehliadača
Zaregistruj sa, a môžeš dostávať komentáre k témam a článkom, ktoré ťa zaujali.

Súvisiace objekty SFDB

Ďalšie články a poviedky v téme Roll 4 initiative!

Forbidden Lands: Prvé dojmy hex po hexe

Forbidden Lands je fantasy hra na hrdinov z dielne švédskych Free League. Ak vám to nič nehovorí, isto niečo napovie ich ďalšia tvorba, trebárs Mutant: Year Zero alebo Tales from the Loop. Hra sa profiluje ako retro survival RPG. Čo to znamená?

Päť rád (nielen) začínajúcim GameMasterom (Časť druhá) - Roll 4 initiative!

Po dlhšej dobe sa vám znovu hlási Roll 4 initiative! s pokračovaním piatich rád pre (nielen) začínajúcich GM-ov. Dúfam, že pomôže zlepšiť vaše hry, alebo aspoň zabaví.

Byť niekým iným - Roll 4 initiative! (9. časť)

V hrách na hrdinoch sa často stretávame s fenoménom, že hráč nemá (a mnohdy ani nemôže mať) schopnosti či poznatky svojej postavy, aby v niektorých skúškach uspel. Ako sa teda s touto dilemou vysporiadať? V ďalšej časti nášho seriálu Roll 4 initiative popremýšľame práve o tom.

Hranie hier a rolí - Roll 4 initiative! (8. časť)

V dnešnom článku si trochu pofilozofujeme o metagamingu, o tom, či môže byť aj pozitívny a prečo metagamuje Gamemaster inak ako hráči.

Elektronické stolovanie - Roll 4 Initiative! (7. časť)

Aby sme v digitálnej dobe neostali pozadu ani v tomto hobby, rozoberieme si plusy a mínusy hrania RPG po sieti pomocou jednoduchých konferenčných hovorov ale aj špecializovaných virtuálnych stolov. Internet nám tu znova pomáha so snahou ostať ekonomický a všetky spomenuté platformy sú dostupné aj zdarma.

Pravdepodobnosť čiste náhodná

Kocky ako základ mechaniky hier na hrdinov nám pripadajú ako samozrejmosť. V tomto článku sa ale pozrieme na niektoré nie úplne samozrejmé aspekty spôsobov vytvárania náhody a ich implikácie. Ale nebojte sa, nebude to vysokoškolská lekcia zo štatistiky, aj keď viem, že niektorí z vás rovnako ako ja by aj takéto niečo ocenili.

Neznalosť angličtiny nie je prekážkou

Herné systémy stolových RPG nie sú dostupné pre každého. Najmä ak neovláda cudzie jazyky. Preto sa Thanatophagous tento mesiac zameral práve na systémy pre hráčov, ktorí chcú siahnuť po niečom, čo je pre nich dostupné aj na slovenskom (či českom) trhu. Neznalosť angličtiny potom nie je nielen žiadnou prekážkou, ale aj žiadnou zámienkou.

Najlepší neznamená vždy najzábavnejší (Roll 4 initiative!)

Tento článok je najviac inšpirovaný otázkami “Čo je najlepšie pre…?“ alebo „Čo je najsilnejšia kombinácia…?“ či „Aký je najlepší predmet…?“, ktoré je tak často vidieť na herných fórach. Chcel by som posmeliť našu komunitu, aby sa menej zamýšľala nad tým, čo je najsilnejšie a najefektívnejšie a rozjímala nad tým, čo je zábavné a zaujímavé vo svete plnom nekonečných možností.

Päť rád (nielen) začínajúcim GM-om

Náš slovenský RPG fandom bude len a len rásť. Bude mať nových hráčov ale aj nových Game Masterov (GM-ov). A práve tí budú mať jednu z najťažších úloh. Preto, aby sme to novým GM-om uľahčili, poskytne im Thanatophagous dnes pár rád a trochu morálnej podpory.

Hry sú drahé, ale hranie je zdarma - Roll 4 Initiative! (2. časť)

V druhej časti našej exkurzie do hlbín bezplatných RPG systémov sa pozrieme na takzvané univerzálne, teda systémy, ktoré sa neviažu na žiaden žáner a je pomocou nich možné hrať v akomkoľvek svete či univerze. Tu sa teda nemusíme rozhodovať, či sci-fi alebo fantasy a môžeme si vymyslieť trebarz aj kombináciu doposiaľ úplne neprebádanú. Samozrejme okrem vlastného sveta tak môžeme pomocou týchto systémov vstúpiť aj do sveta naších obľubených filmových či knižných hrdinov.

Hry sú drahé, ale hranie je zdarma - Roll 4 Initiative! (1. časť)

V druhej časti tohtoročného špeciálu o RPG hrách na scifi.sk vám náš dvorný majster na Hry na hrdinov Thanatophagous predstaví z jeho pohľadu tie najzaujímavejšie a najlepšie systémy pravidiel pre žánrové RPG - a to či už sci-fi, horor alebo fantasy.

RPG nie je iba raketomet - Roll 4 initiative! (úvod)

Keď sa povie RPG väčšina ľudí, ktorí vôbec majú tušenie, že táto skratka existuje, si predstaví buď reaktívny protitankový granátomet alebo v lepšom prípade Skyrim, či podobné počítačové hry. No to nie je všetko, čo táto skratka pojíma. Preto si chcem dovoliť tím, ktorí sa s touto skratkou ešte nestretli, alebo ju poznajú iba v hore uvedených významoch, priblížiť, čo to RPG alebo Role Playing Games vlastne je, a prečo je to tá najlepšia zábava.