Popkultúrne dokumenty. Sem smerujem – inšpirovaný bonusmi k Ready Player One – k celovečerným dokumentárnym filmom akosi tematizujúcim populárnu kultúru. Je ich mimoriadne veľa a ďalšie stále vznikajú a je na ich fascinujúce, že dokážu zachytiť a sprostredkovať čaro fanúšikovstva v tých najrozmanitejších podobách.
Ready Player One je konečne doma. O filme hovorím, samozrejme, respektíve o jeho vydaní na blu-ray. Taký som pokojnejší, aj sa mi troška žiada bilancovať, lebo veď ten film mám mimoriadne rád a knižku ešte viac, páčia sa mi vlastne oba preklady, český aj náš a obe vydania, akurát ma troška mrzí, že tomu nášmu chýbajú poznámky pod čiarou. Aj audioknihy ma nadchli, anglická, načítaná Wilom Wheatonom aj česká, na ten hlas som si chvíľu musel zvykať, ale páčilo sa mi náramne, ako čítaný text dopĺňali audio odkazy. Hudba z hier a filmom, piesne, také kúsky ilustrujúce to, o čom sa práve číta.
Programom dňa je ale skutočne blu-ray vydanie filmu a predovšetkým bonusy, ktoré sú jeho súčasťou. Je ich požehnane, takmer dve hodiny, v ktorých sa preberá všetko možné. Leitmotívom je samozrejme popkultúra osemdesiatych rokov, teda presne to, kvôli čomu ma Ready Player One tak dostal. Aj to v tých bonusoch hneď z kraja odznie: „Ten človek akoby sa mi nabúral do pamäte,“ hovorí Zak Penn, spoluscenárista filmu a trafil to presne. Pamätáme si. Nie akože si spomíname, ale že pamäť doslova vytvára našu identitu. Som ten, kto si pamätá, že som. Presne ako v Blade Runnerovi či v Battlestar Galactice, ale samozrejme nielen v nich. Životná téma Phillipa K. Dicka a vlastne aj Ernesta Clinea. O pamäti v súvislosti s kultúrou existuje mnoho fascinujúcich knižiek. Umění paměti Frances Yatesovej, Kultura a paměť Jana Assmanna, Kolektivní paměť Maurice Halbwachsa, Paměť a dějiny Jacquesa Le Goffa, je ich podstatne viac a vlastne som trocha zbytočne odbočil, ale to už sa pri rozpamätávaní stáva.
Takže k veci. Popkultúrne dokumenty. Sem smerujem – inšpirovaný bonusmi k Ready Player One – k celovečerným dokumentárnym filmom akosi tematizujúcim populárnu kultúru. Je ich mimoriadne veľa a ďalšie stále vznikajú a je na ich fascinujúce, že dokážu zachytiť a sprostredkovať čaro fanúšikovstva v tých najrozmanitejších podobách.
Začať treba asi klasikou, filmom, ktorý síce samozrejme nebol prvým popkultúrnym dokumentom, ale minimálne u nás, v domácom kontexte, znamenal akýsi prielom. Pomerne veľa ľudí si ho našlo a nedá naň dopustiť, hoci Star Trek ich nijako zvlášť nezaujímal. Reč je o filme Trekkies režiséra Rogera Nygarda z roku 1998, ktorý predstavil fanúšikov Star Treku síce v aj v tých najbizarnejších polohách, ale nie, že by sa im vysmieval, ale naopak, oslavoval ich. Dodnes výborný kus a v roku 2004 sa dočkal aj pokračovania, Trekkies 2, čo je síce akoby len rozšírená jednotka, ale je v ňom dosť nových sekvencií na to, aby sme ho mohli považovať za normálne pokračovanie.
Druhým v domácom kontexte dôležitým popkultúrnym dokumentom je Ringers: Lord of the Fans, v našej distribúcii uvedený ako Pán fanúšikov: Spoločenstvo prsteňa, teda film z roku 2005, ktorý vznikol v dôsledku Tolkienovského boomu po Jacksonovej trilógii, a ktorého najväčšou prednosťou je, že prekračuje filmový horizont smerom k literatúre. Znova veľmi vydarený kus, ktorý síce vznikol akoby na spoločenskú objednávku, ale hľadá a nachádza si vlastnú cestu s tým, že zdôrazňuje, že Tolkien bol a je dôležitý bez ohľadu na filmové adaptácie a to isté sa týka aj jeho fanúšikov. Filmami možno mnohí začali, ale určite pri nich nekončia.
A do tretice tu máme Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope, teda snímku z roku 2011, ktorá sa síce v našej oficiálnej distribúcii nikdy neobjavila, avšak v tej neoficiálnej sa stala skutočným hitom. Dokument sleduje niekoľkých návštevníkov Comic-Conu v San Diegu, ktorí sa ho zúčastnili s nejako konkrétnou ambíciou. Máme tu zberateľa komiksov, ktorý chce predať raritný kúsok, cosplayerku, ktorá by sa rada presadila ako kostýmová výtvarníčka vo filmoch, mladého ambiciózneho tvorcu komiksov a tak ďalej a s tým, ako sledujeme ich geekovské mikropríbehy, akoby sme sa toho conu zúčastnili aj my. Mimoriadne vydarený kus a hlavne brána k ďalším popkultúrnym dokumentom, práve Comic-Con Episode IV: A Fan's Hope totiž inšpiroval ľudí, aby hľadali ďalšie podobné filmy.
Je ich skutočne veľa, videoherných, hororových, fantasy, figúrkarskych, zberateľských, komiksových, niekoľko dokumentov majú fanúšikovia Lega a takto by sa dalo pokračovať dlho predlho, avšak aj trocha kontraproduktívne.
Na popkultúrnych dokumentoch je totiž skvelé aj to, že si ich človek nachádza sám podľa toho, čo ho akurát zaujíma.
Preto osobne nedám dopustiť na dokument Chuck Norris vs. komunizmus, fascinujúci rumunský kus z roku 2015 režisérky Ilinci Calugareanuovej o tom, ako pirátske VHS v Rumunsku v osemdesiatych rokoch pomáhali rozkladať socializmus. Mimoriadne silný film, zvlášť preto, že u nás v socialistickom Československu to v osemdesiatych rokoch nebolo príliš iné.
A znova sme v tých osemdesiatkach. Darmo, tá najväčšia popkultúrna revolúcia vôbec sa volá VHS. Ale o tom niekedy nabudúce.
Juraj Malíček Teoretik pokultúry, azda jediný človek na svete, ktorému sa podarilo dvakrát priviesť ku koncu ten istý časopis. R.I.P. Fantázia - on za to môže. Príležitostne publikuje, rád nakupuje v papiernictve a vo videohrách preferuje brokovnicu.
Niekedy na človeka dôjde chuť si nielen prečítať a pozrieť nejakú tú fantasy alebo scifi ságu, ale skúsiť pozrieť za ich kulisy, pokúsiť sa odomknúť tajomstvá ich autorov a autoriek. Ten človek je Jurko Malíček, ale môžeš ním alebo ňou byť aj ty...
Nové pokračovanie Terminátora opätovne rozrušilo hladinu starých dobrých frančíz z rokov dávno minulých, ale podľa Jurka Malíčka to deväťdesiatky však naozaj nie sú a nový Terminátor nie je ani zďaleka taký dobrý ako starý.
Postupný presun geekovských a nerdovských častí popkultúry do dnešného mainstreamu prostredníctvom dospievajúcej generácie so sebou neprináša len pozitívnu publicitu. Ohrozenie v podobe apropriácie symbolov, postáv či tém do hlavného prúdu je reálne.
Popkultúra dnes zahŕňa aj to, čo by ešte pred pár desaťročiami bolo okrajovým žánrom nerdov a geekov, a dokonca sa z týchto záležitostí dôb minulých inšpiruje. Pretože má z čoho. Nad fenoménom referencovania sa v tohtomesačnom stĺpčeku zamýšľa Jurko Malíček.
Ako veľmi prístupný je mainstream k fantastike? Alebo sa fantastika už tak votrela do mainstreamu, že ju už v ňom ani nevnímame, aj keď na nás kričí priam excelentným spôsobom? Jurko Malíček tému exemplifikuje na príklade aktuálneho filmu Yesterday.
Už sa o ňom napísalo a nahovorilo veľa a ešte sa toho aj veľa povie. Hovoríme o Game of Thrones (Hra o tróny), veľdiele, ktoré si získalo mnoho fanúšikov aj medzi publikom hlavného prúdu, aby ich tento rok v poslednej sérii dorazilo. Čo na to Jurko Malíček?
Tak nám znova idú regulovať internet. Znova problém s autorskými právami, znova najblbšie možné riešenie, z ktorého autori aj tak nič nebudú mať, a znova sa časť počítačovo gramotnejších užívateľov presunie hlbšie. Na Dark Web, samozrejme.
Nie všetci to pochopia, nie všetci si tým prešli a budú prežívať tú bázeň, ktorú opisuje Jurko Malíček vo svojom pravidelnom stĺpčeku u nás v magazíne tento mesiac. A je to aj dobré, že pre mladú generáciu bude toto tá ich Duna.
Takže 2019? No dobre, opäť nás čaká extrémna hojnosť, prakticky niet týždňa, čo by v kinách nemal premiéru minimálne jeden film, čo treba vidieť. Do kina teda pôjdem minimálne 52 krát a nič na tom nemení ani skutočnosť, že päť krát už som tohto roku v kine bol.
Píšete aj vy list Ježiškovi alebo si len ukladáte veci do "Zoznamov prianí" na online stránkach a tajne dúfate, že ich tam niekto z Vašich blízkych nájde? V oboch prípadoch je pocit úžasu pri splnenom prianí na mieste. A aký darček by si prial Jurko Malíček?
Predátor je späť, štvrtý film, tretie pokračovanie v priamej línii, alebo siedmy, ak vezmeme do úvahy aj tie nešťastné crossovery s Votrelcami, čo sa na rozdiel od videohier, knižiek a komiksov tak zúfalo nepodarili. Vlastne celé to nie je najšťastnejšie, Predátorova filmová séria totiž akoby bez Arnolda nemala príliš zmysel.
Letné dovolenky, voda, oddych... a k tomu knižka. Jurko Malíček prežil s niekoľnými na dovolenkách pocity úžasu a chce sa s vami o ne podeliť. A čo vy, ktoré letné knižné dobrodružstvá vám navždy ostanú v pamäti.
Popkultúrne dokumenty. Sem smerujem – inšpirovaný bonusmi k Ready Player One – k celovečerným dokumentárnym filmom akosi tematizujúcim populárnu kultúru. Je ich mimoriadne veľa a ďalšie stále vznikajú a je na ich fascinujúce, že dokážu zachytiť a sprostredkovať čaro fanúšikovstva v tých najrozmanitejších podobách.
Tak som zase neoslávil Uterákový deň. Už je to viac ako mesiac, teda stará, až mŕtva záležitosť, dávno zabudnutá vec, ktorú som mal dávno vypustiť z hlavy, ale akosi to nejde. Ten 25. máj totiž akoby bol zakliaty, evidujem ten dátum samozrejme, značím v kalendári, aj v poznámkach a tak ďalej a napriek tomu sa mi ešte nepodarilo ten uterák vytiahnuť a prehodiť si ho cez tašku...
Luke Darth Vaderov syn? Čo ti hrabe? Nehrabe, v trojke sa to vysvetlí, na konci je tam už dobrý Vader aj s Yodom, sú mŕtvi, ale ako duchovia, čo znamená, že v roku 1985 už som mal pravdepodobne za sebou aj Návrat Jediho, a dôležité je to iba preto, že si uvedomujem, že Hviezdne vojny sú súčasťou môjho života už minimálne tridsať tri rokov.
Máte aj vy svoju záležitosť medzi dielami žánrov fantastiky, ktorá vás drží natoľko, že vás núti sa do jej hlbín ponárať stále viac a viac, hlbšie a hlbšie a odkrývať tak jednotlivé poklady, ktoré do nej ()možno chcene alebo nechcene) zapracovali autori? To dielo, ktoré vo vás vyvoláva pocit úžasu?
Keby som chcel byť patetický, napísal by som, že na zelený štvrtok ide do kín film, ktorý túžim vidieť po celý život. Lenže patetický byť nechcem, tak budem len jednoducho osobný. Ako nakoniec vždy, ale čo mám byť cudzí?
Jurko Malíček sa tentokrát vo svojej rubrike zameria na odpracovanie svojich knižných restov. Určite máte vy tiež také knihy, ktoré čakajú na to finálne sklapnutie ich väzby, aby ste ich zo stola mohli odložiť na správne miesto v knihovničke. Ktoré z nich to budú ale u neho?
"Fantastický fantastický rok za nami" - tak začína svoju prvú rubriku Jurko Malíček na scifi.sk v roku 2018 a myslí to od srdca. A to nie sú plané slová do vetra, pretože je za nimi pocit úžasu, ktorý je iskrou prebúdzajúcou v dušiach nových fanúšikov zanietenie pre vec fantastickú. Ale o tom, aký úžasný bol ten predchádzajúci rok by ste si mali sami prečítať...